آرشیو دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶، شماره ۱۸۹۹۷
اخبار کشور
۲
خبر ویژه

دیگر با تحریم انتخابات وزن کشی نکنیم

یک عضو گروهک نهضت آزادی اذعان کرد مشی گذشته گروهک های اپوزیسیون در تحریم انتخابات با واکنش منفی مردم روبرو شده است.

محمد توسلی در گفت وگو با سایت ضدانقلابی روز آنلاین -که از هلند ساماندهی و هدایت می شود- تصریح کرد: برخی فعالان سیاسی تاکتیک تحریم و عدم مشارکت را به عنوان تاکتیک درست انتخاب کرده و مورد عمل هم قرار داده اند. این تاکتیک در شرایطی که احزاب و گروه ها بتوانند اکثریتی از جامعه را بسیج و آنها را متقاعد کنند که مثلا بیش از 50درصد مردم در انتخابات شرکت نکنند، یک تاکتیک کاملا دموکراتیک و موثر است اما می دانیم که چنین تاکتیکی در شرایط کنونی کشور موثر نیست. تجربه گذشته هم نشان داده که تحریم جز منزوی کردن مردم ]!؟[ نتیجه دیگری ندارد.

گفتنی است گروهک نهضت آزادی انتخابات دوم خرداد 76 را هم تحریم کرده بود که سرافکنده از آن ماجرا بیرون آمد و با مشارکت چشمگیر مردم، وزن یا به عبارت دیگر بی وزنی خود را نشان داد و اکنون به تجربه آموخته که در صورت دعوت علنی به تحریم انتخابات، هم به خاطر مشارکت مردم بی حیثت می شوند و هم در چشم مردم مخالف شرکت در استفاده از حق سرنوشت ارزیابی خواهند شد.

در همین حال ملیحه محمدی یک عنصر اپوزیسیون مقیم آلمان درباره عواقب ذوق زدگی نسبت به پیشنهاد نهضت آزادی (نظارت خارجی بر انتخابات) هشدار داد. وی طی مقاله ای در سایت روز در این باره تصریح کرد: واهمه از دفاع پرشور از پیشنهاد نهضت آزادی، تنها یک بیم عاطفی و انسانی نیست. بیم بروز یک خطای سیاسی به مثابه قید بیشتر بر دست و پای نیروها در داخل گذاشتن نیز هست... این شیوه ها تاکنون راه سیاست ورزی نبوده است.

این عنصر مدعی لائیسم و سوسیالیسم خطاب به گروهک های اپوزیسیون تصریح کرد: «به جای تاکید بر ایده آل ها و خواسته های انتخاباتی خود، چاره ای نداریم و معقول آن است که به قدر توان به فرستادن نیروهای هرچه دموکرات تر یا کمتر مستبدتر به ارکان حاکمیت یاری کنیم. تلاش برای نفوذ و حضور متحدان خود یا متحدان در ارکان قدرت همه آن چیزی است که اپوزیسیون داخل به شمول اصلاح طلبان شناخته شده، نیروهای ملی، مستقل و ملی-مذهبی می توانند انجام دهند».