آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۲۹
اخبار کشور
۳

واشنگتن پست: اوباما خواستار گفت وگو با ایران درباره افغانستان است

روزنامه واشنگتن پست رویکرد جدید رئیس جمهور منتخب آمریکا در قبال افغانستان را تلاش برای انجام گفت وگو با تهران دانست و تصریح کرد که اوباما می خواهد دیدگاه های ایران را در این زمینه مدنظر قرار دهد.

به گزارش روز سه شنبه رویترز، روزنامه واشنگتن پست به نقل از مشاوران امنیت ملی رئیس جمهور آینده آمریکا نوشت، اوباما در نظر دارد یک رویکرد فعال تر منطقه ای را در ارتباط با جنگ در افغانستان، که مذاکراتی احتمالی با ایران را دربرمی گیرد، آزمایش کند.

به نوشته این روزنامه مقامات نظامی ارشد آمریکا نیز معتقدند ایران باید در تعیین راهبرد جدید افغانستان مد نظر قرار گیرد.

این مقامات همچنین معتقدند: «با نگاه به آینده، می بینیم که داشتن یک طرف گفت وگو برای بررسی اهداف مشترک سودمند خواهد بود. ایرانیان نیز همانند ما با طالبان مخالفند.»

واشنگتن پست در ادامه می افزاید: رئیس جمهور منتخب آمریکا همچنین درصدد است تا یک طرح از پیش برنامه ر یزی شده برای استقرار هزاران نیروی اضافی آمریکا را در افغانستان به پیش ببرد و جستجو برای یافتن اسامه بن لادن رهبر القاعده را باردیگر در کانون توجهات قرار دهد.

واشنگتن پست گزارش داد، با این حال، موفقیت گروه اوباما در نحوه بازگرداندن مسئله بن لادن به راس دستور کار مقابله با تروریسم آمریکا مورد تردید است.

اوباما هفته گذشته در اولین جلسه توجیهی اطلاعاتی رده بالابه عنوان رئیس جمهور شرکت داشت.

این روزنامه نوشت، دولت آینده آمریکا با تاکید بر اهمیت تداوم عملیات آمریکا علیه نیروهای طالبان مستقر در پاکستان که نیروهای آمریکایی در افغانستان رامورد حمله قرار می دهند، این دولت تمایل دارد جنگ علیه افراطیون و حملات 11 سپتامبر را به آمریکاییان یادآوری کند.

مشاوران اوباما به این روزنامه گفتند، رئیس جمهوری منتخب آمریکا در نظر دارد که تاکید کند القاعده همچنان بالاترین اولویت کشور است. یک مشاور اوباما با اشاره به بن لادن به این روزنامه گفت: «وی دشمن ماست و باید که هدف اصلی ما باشد.»

از سوی دیگر؛ نیک کلگ رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلستان طی مقاله ای در روزنامه ایندپندنت خواستار مذاکره و گفت وگو لندن با تهران برای حل و فصل مناقشه در عراق و افغانستان شد.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، نیز در سرمقاله روز دوشنبه خود نوشت که ماموریت سازمان ملل متحد به نیروهای نظامی آمریکا در عراق تا پایان دسامبر پایان می یابد و آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق به کمک ایران نیاز دارد.