آرشیو چهارشنبه ۲۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۲۹
اخبار اقتصادی
۴

کاهش 5 دلاری بهای نفت

بهای نفت با سقوط به مرز 59 دلار در هر بشکه به پائین ترین سطح در 18 ماه اخیر رسید.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ بهای نفت دیروز با 5 دلار و41 سنت کاهش 85 دلار و 66 سنت معامله شد که این قیمت در 18 ماه اخیر بی سابقه بوده است.

براساس این گزارش خبر تصویب بسته 600 میلیارد دلاری چین برای کمک به اقتصاد این کشور بهای نفت را تا مرز 64 دلار در هر بشکه افزایش داد، ولی به بالابردن تقاضای جهانی برای نفت کمکی نکرد.

براساس این گزارش در لندن نیز هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه دسامبر در بازار مبادلات نفتی این شهر نیز معادل 57 دلار و 30 سنت داد و ستد می شود.

قیمت جهانی نفت از زمان ثبت رکوردهای بی سابقه خود در سطح 147 دلار تاکنون در روندی نزلی قرار گرفته و تاکنون بیش از 80 دلار در هر بشکه سقوط داشته است.

این در حالی است که سازمان اوپک در صورتی که شرایط تقاضا و بازارهای نفت تغییر نداشته باشد، در نشست آتی خود در ماه دسامبر تولید نفت را کاهش می دهد.

محمدعلی خطیبی-نماینده ایران در هیات عامل اوپک - معتقد است که بحران مالی و اعتباری جهان و رکود اقتصادی می تواند بالغ بر 3 میلیارد بشکه در روز ازتقاضای جهانی نفت بکاهد. وی می گوید: اگر همه چیز در شرایط کنونی باقی بماند، آن وقت اوپک باید دست به اقدام بزند. ما باید بازار را به توازن برسانیم، نشانه های کنونی حاکی از آن است که تقاضا می تواند بین دو تا سه میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

به گفته وی در کوتاه مدت بحران مالی جهان تقاضای نفت را تحت تاثیر می گذارد، ولی در میان مدت این مسئله بر عرضه نفت تاثیرگذار خواهد شد.