آرشیو دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸، شماره ۱۷۸۲
بورس کالا
۱۴
بازار پتروشیمی

سقوط قیمت ها در بازار پتروشیمی

هادی خسروی فر

گروه بورس کالا– خریدهای روز چهارشنبه و نرخ های کشف شده هفته گذشته رینگ پتروشیمی حکایت از آن داشت که در هفته جاری نرخ محصولات پتروشیمی در بازار آزاد به شدت کاهش یابد.

بررسی ها در بازار نشان می دهد که اکثر تجار فعالان در بازار پتروشیمی نرخ محصولات خود را نسبت به هفته گذشته از 70 تا 150تومان کاهش دادند.

برخی از فعالان بازار دلیل کاهش قیمت ها در هفته جاری را حجم بالای موجودی انبارها و فروش کم محصولات در هفته های اخیر می دانند.

یکی از فعالان بازار، حرکت بازار را به بادکنکی تشبیه کرد و معتقد است حجم موجودی انبارها و با خریدهای هفته گذشته بیشتر از ماه ابتدای سال شد و از آن جایی که قیمت ها در سال جاری رو به افزایش رفت تعدادی از تجار که محصولات را با قیمت پایین تر خریداری کردند در ابتدای سال و با شروع روند رو به رشد قیمت ها، محصولات را در انبار خود نگه داشتند و در حال حاضر که قیمت ها روند کاهشی به خود گرفته است، بارهای خود را وارد بازار کرده اند و از آن جا که قیمت محصولات آنها پایین تر از قیمت های خرید امروز بازار است باعث رکود در بازار شده اند.

به گفته برخی فعالان بازار سرعت روند کاهش قیمت ها با فروش محصولات ارزان قیمت کمتر شده و پیش بینی کردند که تا ابتدای هفته آینده قیمت ها در بازار آزاد به ثبات برسد. همچنین تعدادی دیگر از تجار احتمال منفجر شدن بادکنک بازار پتروشیمی را در صورت ادامه روند رکود در بازار آزاد می دهند و معتقدند، اگر طی چند روز آینده اوضاع بازار درست نشود، احتمال کاهش بیشتر قیمت ها وجود دارد. بررسی ها در نرخ آزاد بازار پتروشیمی حاکی از آن است که قیمت برخی از محصولات، پایین تر از قیمت های کشف شده در بورس است.