آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۲۶۷۹
جامعه
۱۷

مدیرکل برنامه ریزی بیمه های درمانی وزارت رفاه:نحوه کسر حق بیمه ها عادلانه نیست

گروه جامعه: مدیرکل برنامه ریزی بیمه های درمانی وزارت رفاه و تامین اجتماعی با تاکید بر ضرورت اصلاح نحوه کسر حق بیمه ها به منظور تامین منابع مالی بیمه های سلامت، گفت: تعیین حق بیمه ها به طور ثابت موجب شده است تفاوتی بین حق بیمه سرانه فقیرترین افراد با غنی ترین آنها وجود نداشته باشد که همین امر منجر به بی عدالتی در بحث کسر حق بیمه ها شده است.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا سفاری با بیان این مطلب افزود: هم اکنون در مورد سازمان های بیمه خدمات درمانی، نیروهای مسلح و کمیته امداد، نرخ حق بیمه به صورت ثابت و به عبارت دیگر نزولی تعیین می شود. سفاری اضافه کرد: این شرایط باعث می شود تفاوتی بین حق بیمه سرانه فقیرترین افراد با غنی ترین افراد وجود نداشته باشد. در این حالت بیمه شدگان این سه دستگاه بزرگ همه به یک نحو حق بیمه خود را پرداخت می کنند و دولت نیز به عنوان یک کارفرمای بسیار بزرگ سهم یکسانی بابت حق بیمه این افراد می پردازد؛ در حالی که در میان این جمعیت عظیم که تعداد آنها بالغ بر 40 میلیون نفر می شود، تفاوت حقوق بارزی وجود دارد. به گفته وی، بنابراین ممکن است برخی در حداقل و جمع کثیری در متوسط حقوق و عده اندک دیگری در سقف دریافتی قرار داشته باشند، در حالی که میزان مشارکت آنها در حق بیمه ها هیچ تفاوتی با هم ندارد.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی بیمه های درمانی وزارت رفاه عنوان کرد: نکته اساسی که به خروج از این وضعیت کمک می کند، توجه به مبنای کسر حق بیمه هاست و این عامل کمک قابل توجهی در جهت حرکت به سمت عدالت در پرداخت سهم حق بیمه می کند؛ بنا بر این تا زمانی که این روش اصلاح نشود، بدیهی است که بی ثباتی در نظام تامین مالی و نیز بی عدالتی در کسر حق بیمه ها وجود خواهد داشت.