آرشیو چهارشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۸، شماره ۲۶۷۹
ایران
۱۵

ارتباط ایران و عراق با خط آهن کامل تر می شود

اهواز - خبرنگار جام جم: مقامات راه آهن کشورمان به خاطر تاکیدات مقامات ایران و عراق برای توسعه تبادلات تجاری بین دو کشور بویژه تامین و ارسال کالاهای مورد نیاز عراق از ایران درصدد گسترش ارتباط تجاری با خط آهن از طریق شلمچه اند.

اتصال خط آهن بصره شلمچه از مهم ترین پروژه های ارتباط ریلی بین دو کشور ایران و عراق است و مقامات دو کشور با رایزنی و انعقاد قراردادهایی در صدد توسعه این بخش اند.

مدیرکل راه آهن جنوب در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: اتصال خط آهن بصره شلمچه از پروژه های مهمی است که ارتباط ریلی بین دو کشور را برقرار می کند.

علیرضا احتشامی با بیان این که طول این خط 16 کیلومتر و منابع آن با توافقات دو کشور تامین خواهد شد، گفت: زیرسازی این خط در حال حاضر شروع نشده و مقامات بین المللی دو کشور در حال رایزنی برای چگونگی اجرای آنند.

وی گفت: پیش بینی می شود در ابتدای سال آینده اجرای طرح احداث خط آهن تجاری ایران و عراق آغاز شود ضمن این که مدت اجرای آن 6 ماه پیش بینی شده است.

احتشامی گفت: در صورتی که این خط مرزی احداث شود می توان به تبادل مسافر و تجاری اقدام کرد و از جهت دیگر در بخش توسعه ترانزیت کشور فرصت مناسبی خواهد بود و کالاهای تجاری را از جنوب و جنوب شرق کشور به اروپا حمل خواهد کرد.

وی در عین حال از پیشرفت 95 درصدی خط آهن خرمشهر شلمچه خبر داد. وی با بیان این که برای اجرای خط آهن بصره شلمچه اتصال به خرمشهر هرچه سریع تر باید به اتمام برسد، گفت: برای انجام عملیات روسازی نیز در حال تهیه اقلام می باشیم؛ در صورت تکمیل زیرسازی تا پایان سال این خط مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.

این خط به طول 16 کیلومتر بوده که برای آن اعتباری بالغ بر 16 میلیارد تومان از منابع ملی هزینه شده است.