آرشیو یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۱۷
فرهنگ و هنر
۱۶

کشف انگشتان و دندان گالیله

گروه فرهنگ و هنر: دو انگشت و یک دندان گالیله که سال ها پیش گم شده بود، پس از آن که به طور تصادفی شناسایی شدند، بهار سال آینده در معرض دید عموم قرار می گیرند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آسوشیتدپرس، دو انگشت و دندان گالیله که سال ها پیش از جسد او از کلیسای جامع فلورنتین (Florentine) برداشته شده بود، پیدا شد. در سال 1793 میلادی، 95سال پس از مرگ گالیله، وقتی جسد او برای انتقال به مقبره جدیدش در شهر فلورانس از مکان نخستین خارج شد، 3 انگشت، یک مهره ستون فقرات و یک دندان از جسدش برداشته شد.

یکی از انگشت ها، مدت کوتاهی بعد پیدا شد و از آن زمان تاکنون در موزه تاریخ علوم فلورانس نگهداری می شود؛ ولی دو انگشت گالیله که انگشت های میانی و شست دست راست او هستند، همراه یک دندان، نزد یکی از علاقه مندان به گالیله نگهداری و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شدند. در طول سال ها، مالکان انگشتان و دندان گالیله آن را فراموش کردند. به همین دلیل، ظرف حاوی انگشتان و دندان گالیله را همراه محتوایش فروختند.

سال ها بعد، یک مجموعه دار ظرف محتوی این آثار تاریخی را خرید، اما هیچ گاه از ارزش تاریخی آن اطلاع نیافت تا این که پس از تماس با مدیر موزه فلورانس، او به طور تصادفی به این راز پی برد.