آرشیو یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸، شماره ۲۷۱۷
سلامت
۵

اصلاح سبک زندگی، خطر بروز دیابت نوع 2 را کاهش می دهد

گروه سلامت: نتایج تحقیقات اخیر نشان می دهد: بهبود تغذیه، انجام فعالیت فیزیکی و ترک سیگار در افراد مبتلابه اختلال تحمل گلوکز می تواند از پیشرفت آن به سمت دیابت نوع 2 پیشگیری کند.

به گزارش ایسنا، این مطالعه با هدف بررسی تاثیر اصلاح شیوه زندگی بر بروز دیابت در جمعیت شهری تهران توسط دکتر فرزاد حدائق از پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و جمعی از همکارانش انجام شد.

در این مطالعه افراد بالای 20 سال غیردیابتی در مطالعه قند و لیپید تهران در گروه شاهد 6437 نفر و 3931 نفر در گروه مورد را بررسی و به مدت متوسط 5/3 سال پیگیری کردند. مداخله با هدف بهبود تغذیه، فعالیت فیزیکی و ترک سیگار انجام شد.

در این پژوهش میزان تغییرات عوامل خطرساز دیابت شامل وزن، اندازه دور کمر، قند خون ناشتا، قند خون دو ساعته وتری گلیسیرید سرمی در هر دو گروه افزایشی را نشان داد، ولی این افزایش در گروه مداخله نسبت به گروه شاهد کمتر بود.

شواهد قوی وجود دارد که عوامل خطر مثل چاقی و کم بودن میزان فعالیت بدنی، عوامل اصلی غیرژنتیکی پیشگویی کننده دیابت هستند

تغییرات سریعی که در شیوه زندگی درکشورها اتفاق افتاده، باعث افزایش شیوع چاقی و سایر بیماری های غیرواگیر از جمله پرفشاری خون و اختلالات چربی خون شده است که به نظر می رسد عامل اصلی در افزایش بی رویه بروز دیابت در سطح جهانی باشد.

با بررسی نتایج به نظر می رسد اصلاح سبک شیوه زندگی بروز دیابت نوع 2 را بعد از متوسط زمانی 5/3 سال بیش از 65 درصد کاهش می دهد.