آرشیو دوشنبه ۲۴ آبان ۱۳۸۹، شماره ۱۹۷۹۲
اخبار کشور
۲

هفته نامه تایم: ایران در صحنه منطقه قادر است هر سناریویی را وتو کند

سرویس سیاسی -

هفته نامه آمریکایی تایم با تصریح بر نفوذ ایران در معادلات منطقه ای و خصوصا صحنه عراق به دولت آمریکا توصیه کرد در منطقه خاورمیانه عمل گراتر باشد.

این هفته نامه آمریکایی با اشاره به بازگشت نوری مالکی به قدرت در عراق در بیان درس های این رویداد نوشت: درس اول این است که آمریکا نفوذ کمی در عرصه سیاسی عراق دارد و درس دوم این است که ایران در عراق نفوذ دارد.

تایم با اشاره به روابط تاریخی تهران و بغداد تصریح کرد: ایران قادر است به نحو موثری یک نتیجه غیردلخواه را وتو کند. این نشریه در عین حال مدعی شد که ایران نمی تواند بهترین سناریوی موردنظر خود را به عراق تحمیل کند.

تایم با اشاره به صحنه عراق و در اختیار گرفتن قدرت از سوی مالکی نوشت: درس دیگر این است که روندی که در عراق پیش گرفته شده است در خاورمیانه نیز پیاده شود ایجاد دولتی در عراق که سهامدارانش شامل طیف وسیعی از اسلامگراهای ضد آمریکایی تا میانه روهای تحت حمایت آمریکا هستند. با توجه به سیاست واشنگتن در دیگر کشورهای منطقه شاید باعث تعجب برخی شود.

این هفته نامه با بیان اینکه آمریکا از تعامل با گروه هایی مانند حماس و حزب الله خودداری می کند نوشت: حماس و حزب الله مانند متحدان ایران در عراق از طریق صندوق های رای، حمایت کسب کرده اند اما آمریکا به خاطر ثبات عراق قبول کرده است که همه سهامداران در قدرت سهیم شوند، از همین روی، در سال های آتی واشنگتن خود را برای تعمیم این عمل گرایی که در عراق نشان داده است به دیگر حوزه های درگیری در منطقه تحت فشار خواهد دید.