آرشیو چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹، شماره ۱۱۲۵
شهر آجر سیمان
۱۵

پل مارگارت هانت هیل

امروز وقتی توریست ها می خواهند از شهر دالاس در ایالت هوستون امریکا دیدن کنند، خود را آماده می کنند تا در بدو ورود به این شهر، از دروازه پل «مارگارت هانت هیل» بگذرند و یکی از عظیم ترین و غول آساترین تجربه های مدرن در زمینه پل سازی و دروازه سازی را از نزدیک با چشم خود ببینند. این پل که به دعوت شهرداری دالاس و با ترک تشریفات مناقصه و مسابقه توسط کالاتراوا طراحی شده و تازه همین دو سال پیش به بهره برداری رسیده، یکی از تجربه های متفاوت طراح در زمینه پل سازی است. سفارش دهندگان از کالاتراوا خواسته بودند برای آنها سمبلی روی رودخانه «ترینیتی» بنا کند که مردم از همه جای دنیا وقتی نام دالاس به گوش شان می رسد، چهره پل مارگارت هانت در ذهن شان تصویر شود.

این پل، ابعاد قابل ملاحظه ای دارد.

طول آن 570متر (چندین برابر عرض رودخانه) است و سیستم ایستایی آن به وسیله کابل های کششی برقرار شده که از کمان بلند دروازه ای به بدنه عرشه متصل اند. ارتفاع دروازه پل که از همه جای شهر پیداست، 122 متر، معادل ارتفاع یک ساختمان 40طبقه است.

شاید بیش از هر چیزی ابعاد غول آسای پل و دروازه سمبلیک آن جلب توجه کند، اما خود طراح معتقد است همه ویژگی های این پل، محدود به این ابعاد نیست، بلکه می توان با دقیق تر شدن در عرض آن و با توجه بیشتر به ساختار کابل ها یا نظام ایستایی در طول 567 متر پل، پی به نکات ویژه ای برد که در معماری و سازه ساختمان آن رعایت شده اند.