آرشیو چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۰، شماره ۱۹۹۲۹
دانش و پژوهش
۷

از هورمون لپتین چه می دانید؟

چه خوب می شد اگر می توانستیم از قرص های جادویی استفاده کنیم و ظرف چند روز چربی اضافی موجود در بدن را از بین ببریم! متاسفانه چنین چیزی وجود ندارد و ما مجبوریم به قدرت اراده و استفاده از رژیم های غذایی خاص متوسل شویم که به نظر می رسد چندان موثر نیستند. در حال حاضر دانشمندان به نتایج علمی خوبی دست یافته اند که برای افراد چاق بیشتر شبیه معجزه است.

نام این معجزه علمی لپتین است. لپتین در حقیقت یک هورمون است که بوسیله سلول های چربی ترشح می شود. زمانی که لپتین در جریان خون وجود داشته باشد، مغز به این نکته پی می برد که مقداری چربی در بدن وجود دارد و باید برای سوخت و ساز بدن مصرف شود؛ یعنی مغز ما سیگنال هایی را که باعث گرسنگی می شوند، کاهش می دهد.

وقتی در جریان خون ما لپتین وجود داشته باشد، زیاد گرسنه نمی شویم. طی چند هزار سال گذشته این سیستم از کارایی خوبی برخوردار بوده است، اما امروزه ما مقدار زیادی غذاهای پردازش شده مانند: کربوهیدرات (نان، حبوبات و غیره) استفاده می کنیم که به راحتی در دسترس هستند. این غذاها مانع از آن می شوند که مغز از وجود لپتین در جریان خون آگاه شود. بنابراین اگر اضافه وزن زیادی داشته باشیم، مغز سیگنال های گرسنگی را مجددا فعال می کند. برای جلوگیری از این امر، باید میزان لپتین را در حالت تعادل نگه داریم و برای آگاه کردن مغز از وجود لپتین در جریان خون باید مصرف کربوهیدرات های پردازش شده مانند: نان، ماکارونی، اسنک و شکلات را کاهش دهیم و از خوردن غذاهای سرخ شده که دارای چربی های اشباع شده مانند چیپس ها، مرغ سرخ شده و غیره هستند، اجتناب کنیم. در عوض میزان ماهی و روغن زیتون را در رژیم غذایی خود افزایش دهیم. همین طور مکمل های غذایی مانند روغن ماهی که دارای اسیدهای چرب امگا 3 هستند را فراموش نکنید.