آرشیو چهارشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۰، شماره ۴۹۱۸
جامعه
۱۳

افتتاح 2 هزار سیستم پایش لحظه ای آلودگی هوا تا پایان سال 90

رئیس سازمان محیط زیست گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در فاز اول هزار و 677 سیستم پایش آنلاین ایستگاه های سنجش آلودگی هوا را ایجاد کرده است و بنا دارد این سیستم ها را تا پایان سال 90 به 2 هزار سیستم ارتقا دهد.

محمد جواد محمدی زاده در مراسم افتتاحیه سامانه جامع و یکپارچه پایش لحظه ای و آنلاین آلودگی هوا اظهار داشت: براساس سند چشم انداز 1404 تعهد داده شده که موضوع مدیریت و پایش آلایندگی های زیست محیطی انجام شود.

وی ادامه داد: تا پایان سال 89 مجموعا در ارتباط با پایش لحظه ای ثابت آلاینده ها هزار و 406 سیستم طراحی شده و فعال است و امسال نیز در برنامه هزار و 677 سیستم طراحی شده که از این تعداد 916 سیستم برای پایش لحظه ای پساب ها، هوا و منابع صدا و 761 سیستم برای پایش منابع زیستی شامل آب، خاک و صدا ایجاد شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از برخی رسانه ها گفت: متاسفانه برخی رسانه ها نوشته بودند که اهواز آلوده ترین شهر دنیا است ولی به این موضوع توجهی نکرده بودند که در مکان هایی مانند عراق، کویت، عربستان و اردن که کانون ریزگردها هستند مرکزی برای سنجش ریزگردها وجود ندارد.

محمدی زاده با بیان اینکه شفاف سازی فعالیت ها کار بسیار ارزشمند و بزرگی است، تصریح کرد: بنا است تا پایان برنامه پنجم توسعه تمام واحدهایی که مکلف به برنامه آنلاین هستند ساماندهی شوند.

در ادامه مراسم محسنی، مدیر کل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست اظهار داشت: در حال حاضر 133 ایستگاه پایش آلودگی هوا در سطح کشور وجود دارد و قرار است امسال نیز 100 ایستگاه دیگر به آن اضافه شود.

وی گفت: مشکل عمده ما این بود که ایستگاه های سنجش آلودگی هوا از سیستم های متنوع سخت افزاری و نرم افزاری برخوردار بوده است و پردازش اطلاعات آنها با مشکل مواجه بود ولی ما سعی کردیم که سیستم ها را یکی کنیم.

مدیرکل دفتر پایش فراگیر سازمان محیط زیست با بیان اینکه سامانه شبکه ملی آنلاین ایستگاه های پایش کیفی هوا در 27 استان کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: البته ما در 3 تا 4 استان اصلا ایستگاه پایش آلودگی هوا نداریم.