آرشیو سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۰، شماره ۷۴۸۰
بین الملل
۲۱

فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا: توان نظامی ایران را باید جدی گرفت

آدمیرال مارک فاکس فرمانده ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین روز یک شنبه اذعان کرد: توان نظامی ایران را باید جدی گرفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فاکس اذعان کرد که ارتش ایران قادر به ضربه زدن به نیروهای آمریکایی در خلیج فارس بویژه از طریق جنگهای غیرمتعارف نظیر استفاده از قایق های تهاجمی کوچک یا کارگذاری مین در مسیرهای کشتیرانی است.وی اعلام کرد ایران توانمندی دریایی اش را در خلیج فارس افزایش داده است.آدمیرال فاکس گفت: ما ضدگلوله نیستیم. کسانی هستند مثل ایرانیان هستند که می توانند به ما ضربه بزنند.وی به نحوه واکنش نیروی دریایی آمریکا به حمله یا تلاش احتمالی ایران برای بستن ورودی خلیج فارس اشاره نکرد.سخنان آدمیرال فاکس تکرار سخنان دیگر مقامات غربی است که می گویند به هرگونه تلاش ایران برای بستن تنگه هرمز فورا پاسخ خواهند داد.

ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا هفته گذشته به شبکه سی بی اس گفت که نیروهای ایران می توانند مسیر کشتیرانی در تنگه هرمز را برای مدتی ببندند اما ما می توانیم آنها را شکست دهیم.

مقامات ایران در مواجهه با تحریم های روزافزون غرب، تهدید کرده اند که اگر از صادرات نفت ایران جلوگیری شود، تنگه هرمز را مسدود خواهند کرد. یک پنجم نفت جهان از طریق این آبراه باریک منتقل می شود.سردار عطاالله صالحی فرمانده ارتش ایران اوایل ماه گذشته به یک رزمناو آمریکایی هشدار داد که به خلیج فارس بازنگردد اما ناو هواپیمابر یو اس اس آبراهام لینکلن در تاریخ 22 ژانویه وارد خلیج فارس شد.