آرشیو دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۱، شماره ۵۲۰۷
بین الملل
۲۷

تظاهرات مخالفان کویت علیه اصلاح قانون اساسی

9 جریان سیاسی کویت با انتشار بیانیه ای با دستور امیر کویت برای تعدیل قانون اساسی مخالفت کرده و به دولت درباره تکروی در قدرت و کودتا علیه قانون اساسی هشدار دادند.

مخالفان کویتی به نشانه اعتراض به این دستور و همچنین درخواست اصلاح جزئی نظام انتخاباتی دست به برپایی تظاهرات زدند.

به گزارش الجزیره، 9 جریان سیاسی کویت در این بیانیه متذکر شدند: کویت شاهد کودتای جدیدی علیه قانون اساسی است که سومین کودتا در تاریخ معاصر این کشور به شمار می رود اما مطمئن هستیم مردم کویت درمقابل این کودتا مقاومت خواهند کرد و روند امور به مسیر درست آن باز خواهد گشت و دیر یا زود اصلاحات سیاسی مورد نظر و تحول دموکراتیک فراگیر - با هر اندازه جانفشانی لازم- تحقق خواهد یافت. این بیانیه همچنین خواهان تحریم انتخابات آینده پارلمانی کویت شد و به وزیر کشور کویت درباره پیامدها و عواقب تعرض به شرکت کنندگان در تظاهرات مسالمت آمیز مخالفان هشدار داد. قانون انتخاباتی کنونی صادره در سال 2006 میلادی، کویت را به پنج حوزه انتخابیه تقسیم می کند که از هریک از آنها 10 نماینده به مجلس امت (پارلمان) راه می یابند.

این قانون تاکید می کند هر رای دهنده می تواند حداکثر به چهار نماینده رای دهد اما تعدیل جزئی که امیر کویت درصدد انجام آن در قانون انتخابات است، تاکید می کند که هر رای دهنده تنها می تواند به یک یا دو نماینده رای دهد.