آرشیو دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱، شماره ۵۳۰۲
ایران اقتصادی
۵

نخستین واحد نیروگاه تلمبه ای ذخیره ای سیاه بیشه وارد مدار می شود

بر اساس برنامه، نخستین واحد نیروگاه تلمبه ای ذخیره ای سیاه بیشه تا پایان سال جاری و سه واحد دیگر در سال آینده وارد مدار می شود.

معاون اجرایی طرح سد و نیروگاه سیاه بیشه با بیان این مطلب گفت: نیروگاه تلمبه ذخیره ای سیاه بیشه نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای و دارای نخستین سدهای سنگریزه ای با پوشش بتونی در ایران(CFRD) است که جزو تاسیسات بزرگ برق آبی کشور و جهان محسوب می شود. مهدی غلامی عملیات ساخت شفت فولادی به طول 500 متر و با پوشش فلزی را از بخش های دشوار این پروژه ذکر کرد و ادامه داد: بخش عمده ای از این پروژه در زیرزمین اجرا شده است، به طوری که چندین کیلومتر تونل برای انتقال آب از سدها به یکدیگر و احداث مغارهای استقرار نیروگاه در عمق 300 متری زمین ساخته شده است که از بیرون قابل مشاهده نیست. این مسئول با اشاره به تفاوت این طرح با سدهای دیگر اظهار داشت: در این طرح، آب سدها هر 24 ساعت باید چرخش داشته باشد و در نتیجه برای جلوگیری از آسیب به سازه ها نیاز به دقت و پیش بینی های فنی خاصی دارد.

غلامی اختلاف ارتفاع دو سد بالاو پایین را حدود 500 متر و حجم مفید هر کدام از مخزن ها را برابر با 5/3 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: یکی از بخش های دشوار نصب تجهیزات هیدرومکانیک نیروگاه سیاه بیشه مربوط به شفت مایل هر دو آبراهه بود که در این بخش در مجموع افزون بر 130 قطعه پوشش فلزی به قطر پنج متر و طول های پنج تا 10 متر در مدت زمان حدود یک سال نصب شد.

وی میزان اعتبار هزینه شده در این طرح را حدود 12 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: تونل جایگزین محور این سد نیز به طول 600 متر و عرض 11 متر ظرف مدت دو سال ساخته شده است.

یادآور می شود سد و نیروگاه سیاه بیشه به عنوان نخستین نیروگاه تلمبه ذخیره ای کشور با بیش از 97 درصد پیشرفت فیزیکی در فاصله 125 کیلومتری شمال تهران و در مسیر جاده کرج - چالوس در استان مازندران در حال احداث است که در سال جاری به بهره برداری می رسد.