آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۰
بازار سرمایه
۸

پیشنهاد راه اندازی بورس ارز رای نیاورد

دیروز پیشنهاد بورس ارز در صحن علنی مجلس مطرح شد اما این موضوع مورد تایید قرار نگرفت و رد شد و پرونده راه اندازی بورس ارز هنوز مطرح نشده، بسته شد.

بنابراین گزارش محمدرضا پورابراهیمی پیشنهاد تشکیل بورس ارز را مطرح کرد که احمد توکلی، محمدقسیم عثمانی به عنوان مخالف و حسین زاده بحرینی و مصباحی مقدم به عنوان موافق این پیشنهاد صحبت کردند اما در نهایت پیشنهاد راه اندازی بورس ارز با 58 رای موافق، 113 رای مخالف و 16 رای ممتنع مخالفت کردند. محمد قسیم عثمانی در مخالفت با پیشنهاد تشکیل بورس ارز که در جریان بررسی بخش درآمدی بودجه 92 ارائه شده بود، گفت: زمانی که بیش از 80 درصد ارز را دولت تامین می کند ایجاد بورس ارز معنا ندارد. نماینده مردم بوکان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایطی که شاهد افزایش نرخ ارز و کاهش قدرت پول ملی هستیم، راه اندازی بورس ارز معنا ندارد.

عثمانی ادامه داد: ایجاد بورس برای دارایی های حقیقی است و شاخص بورس، افزایش شاخص قیمت است و اگر امروز بورس ما موفق است چرا که شاخص آن از 40 و 45 هزار واحد گذشته است و این یعنی قیمت ها افزایش یافته است. نماینده مردم در مجلس نهم تصریح کرد: بر این اساس راه اندازی بورس ارز یعنی این که بخواهیم قیمت ارز بالابرود و اگر شایعه بورس ارز به بازار برود قیمت ارز به شکل فزاینده ای افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: در شرایط تورم اگر بورس ارز راه اندازی شود، مردم سپرده های خود را از بانک ها برمی دارند و ارز می خرند و سپرده ها به سمت بازار ارز سرازیر می شود که این به معنای افزایش قیمت ارز و کاهش قیمت پول ملی است. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: این در حالی است که نقدینگی باید به سمت بازار تولید و سرمایه سرازیر شود تا نقدینگی در بازار جمع شود و تورم کنترل شود. همچنین غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در موافقت با راه اندازی بورس ارز گفت: راه اندازی بورس ارز منجر به مدیریت صحیح عرضه و تقاضای ارز و شفاف شدن قیمت آن می شود.