آرشیو دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۲، شماره ۵۳۷۰
زندگی
۱۹
توصیه

<نه> بزرگ به فست فود

اگر بتوانیم در برابر اغوا گری انواع فست فودها به خوبی مقاومت کنیم، کمک بزرگی به خود و از همه مهم تر تامین سلامت خود

خواهیم کرد.

یاد بگیریم که <نه> بزرگ به این غذاها بگوییم؛ چرا که چربی بیش از حد و استفاده از انواع سس ها برای طعم دادن به غذا مشکل بزرگی است که فست فودها دارند. به علاوه استفاده از کالباس و سوسیس در این غذاها که دارای ترکیبات نیتریت و نیترات هستند و در دستگاه گوارش به نیتروزامین تبدیل می شوند، بسیار خطرناک است.

نیتروزامین در دراز مدت سرطان زا خواهد بود و کاهش سن ابتلابه سرطان های دستگاه گوارش در کشور، موید این موضوع است. شاید عوارض استفاده از فست فود به این وضوح هم نباشد. اما در طولانی مدت موجب چاقی، پیری زودرس و کاهش عمر سلول ها در بدن خواهد شد.

استفاده از نوشابه به همراه فست فود موجب دو چندان شدن ضررهای این وعده غذایی می شود. قند خالص و گاز نوشابه مضرات زیادی دارد و در مجموع این نوشیدنی موجب کاهش جذب کلسیم در بدن می شود. از سویی فست فود بسیار پرکالری است، کالری یک پیتزا ممکن است به هزار و 500 واحد برسد، در حالی که شاید نیاز روزانه یک نوجوان به کالری فقط هزارو 700 واحد باشد.

برای جایگزین کردن غذاهای ایرانی به جای فست فودها بهتر است تا فست فودها در کنار منوی اصلی خود فهرستی از غذاهای سالم و ترجیحا ایرانی هم ارائه دهند و به عنوان مثال انتخاب نان سبوس دار و سس ها را به عهده مشتریان بگذارند تا با این شیوه دست کم بتوان از مضرات این غذاهای آماده کاست.

از سویی مردم هم باید به این سمت هدایت شوند که وقتی فست فود را به عنوان یکی از وعده های غذایی خود انتخاب می کنند، ترجیحا موادغذایی مضری مانند سوسیس و کالباس را از آن حذف کرده و به جای نوشابه از آب یا نوشیدنی های سالم تری استفاده کنند. دوغ و ماءالشعیر هم می تواند جایگزین خوبی باشد، اما بیشتر ماءالشعیر ها هم دارای اسانس بوده و توصیه نمی شود.

توصیه متخصصان تغذیه این است که سعی کنیم گوجه فرنگی بیشتری در کنار غذا بخوریم تا ویتامین C بدن تامین شود.

برای ساندویچ ها هم بهتر است از فروشنده بخواهیم تا از گوجه فرنگی و کاهوی بیشتری در تهیه آن استفاده کند.