آرشیو شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۲، شماره ۵۴۷۸
حوادث امروز
۱۶

افشای هویت های دروغین زندانیان با اثر انگشت

همه مراحل احراز هویت زندانی با اثر انگشت انجام می شود و هویت های دروغین خیلی زود فاش می شود.

رئیس سازمان زندان ها با بیان این مطلب گفت: در سال جاری در حوزه بهره گیری از فناوری اطلاعات در زندان ها، دو اقدام اساسی انجام شد.

غلامحسین اسماعیلی با اشاره به وجود مشکلات متعدد از جمله مشکلات اعتباری گفت: از آنجایی که زندان محل نگهداری افراد ناهنجار اجتماعی است، طبیعتا خسارت هایی بر اموال و سرمایه های نظام زندانبانی وارد می کنند که با وجود چنین مشکلاتی، سازمان زندان ها توانسته همگام با پیشرفت های فنی و الکترونیک نوین در کشور پیش برود.

وی ادامه داد: در حوزه نظارت بر زندان ها در 250 مرکز کشور تعداد 11 هزار دوربین مدار بسته نصب شده که از طریق مراکز اتاق کنترل مستقر در زندان ها، مراکز استان ها و ستاد سازمان، وضعیت داخل بندها رصد می شود و در مواقع ضروری و بروز هر رویدادی، مستقیما وضعیت داخل زندان را می توانیم مشاهده کنیم و از این طریق به طور کامل در جریان امور هستیم.

اسماعیلی افزود: توانستیم کد ملی زندانیان را ثبت کنیم و تقریبا 65 درصد کد ملی زندانیان در سیستم ثبت شده است. دومین اقدام ارزشمند، راه اندازی سیستم انگشت نگاری از زندانیان است که تمام مراحل احراز هویت با اثر انگشت انجام می شود. رئیس سازمان زندان ها درباره تاثیر راه اندازی انگشت نگاری گفت: زندانیان و مجرمان نمی توانند سال ها بعد در نقطه ای از کشور که مرتکب جرم مجدد می شوند با یک هویت دروغین وارد زندان شوند چرا که با ورود به زندان و انگشت نگاری اطلاعات هویتی آن ها در سیستم موجود است و هویت شان محرز می شود.

وی گفت با ایجاد مراکز کنترل و نظارت تصویری دوربین های مداربسته، همزمان هزار تصویر از زندان ها به صورت آنلاین قابل مشاهده است.

زنجیره ای، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان ها گفت سازمان در اجرای آزمایشی ایجاد سامانه مراقبت های الکترونیک هم موفق بوده است.