آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۲، شماره ۳۸۴۴
اقتصاد
۴

زنگنه: نقشی در قرارداد کرسنت نداشته ام

وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی مجلس و توضیح در مورد جنجالی ترین قرارداد نفتی دهه 80 - کرسنت- تصریح کرد: نقشی در قرارداد کرسنت نداشته ام.

به گزارش ایرنا، بیش از ده سال از عمر قرارداد کرسنت می گذرد، قراردادی که برخی آن را خیانتی نظیر عهدنامه ترکمانچای می دانند، قراردادی که بین شرکت اماراتی کرسنت پترولیوم با شرکت ملی نفت ایران در سال 2001 میلادی برابر با 1381 و در زمان وزارت بیژن زنگنه منعقد شد و بر اساس آن قرار بود روزانه 500 میلیون فوت مکعب گاز میدان سلمان با لوله کشی در خلیج فارس به امارات(مخزن مشترک با ابوظبی) صادر شود.

با این حال منتقدان وزیر نفت، نحوه محاسبه قیمت گاز در این قرارداد را بشدت زیر سوال برده و وزیر نفت را به نقش داشتن یا سهل انگاری در برخورد با متخلفان این قرارداد متهم می کنند.

در این خصوص، بیژن نامدارزنگنه همراه تیم مدیریتی جدید خود برای دومین بار به کمیسیون انرژی مجلس رفت و به نمایندگان عضو کمیسیون انرژی اطمینان داد که متخلفان قرارداد کرسنت در امان نخواهند بود.

وی افزود: در حال پیگیری مسائل حقوقی مربوط به این قرارداد هستم و مدارک مورد نیاز نیز به دادگاه ارسال شده است.

امیرعباس سلطانی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره محتوای جلسه با وزیر نفت اظهار کرد: زنگنه تاکید کرد که در جریان این پرونده به دلیل حساسیت آن، منافع ملی مد نظر قرار خواهد گرفت.

وی اضافه کرد: وی نقش داشتن خود را در پرونده کرسنت بشدت تکذیب و اعلام کرد که هیچ ارتباطی با این پرونده ندارد. او وعده داد که با افراد مرتبط با این پرونده و متخلفان برخورد شود.