آرشیو شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۲، شماره ۵۵۶۱
ایران شوک
۱۵

کوسه های منقرض شده در بازار کویت کشف شدند

گروه شوک: کارشناسان محیط زیست لاشه های کوسه هایی را که تصور می شد سال هاست نسل شان منقرض شده در بازار فروش ماهی کویت یافتند. این کوسه های منحصر به فرد به گونه ای از کوسه های مناطقی چون خلیج فارس و دریای عدن در شمال شرق یمن تعلق دارند که طولشان به 2/1 متر می رسد و رنگ آنها کمی سبز با پوزه ای کوتاه و باله های سیاه و سفید است. این گونه ازکوسه ها بیشتر در آب های کم عمق به سر می برند و از ماهی های استخوانی کوچک تغذیه می کنند و به Smoothtooth شهرت دارند. این کوسه ها ازنوع بچه زا بوده و اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت طبق آخرین ارزیابی های خود آنها را گونه ای آسیب پذیر توصیف کرده که گمان می شد آنها سال هاست منقرض شده اند.

این کوسه ها از 110 سال پیش تاکنون به وسیله زیست شناسان دیده نشده بودند و دانشمندان تصور می کردند آنها کاملا از بین رفته اند اما در کمال حیرت و ناباوری تعدادی از این کوسه ها را در بازار ماهی کویت یافتند.

در این بررسی ها 47 نمونه از کوسه های مرموز مرده در این بازار پیدا شده اند. ویلهلم هاین زیست شناس در طول سفر اکتشافی خود به یمن حدود 80 سال پیش توانسته بود وجود این کوسه را در این منطقه ردیابی کند. این کشف باعث شده محققان و زیست شناسان مطالعات جدیدی را در رابطه با صید ماهی در کویت، عربستان سعودی و امارات متحده عربی و همچنین در بازارهای یمن انجام دهند.