آرشیو چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۲، شماره ۲۰۶۹۲
حوادث - اخبار کشور
۱۵

جراحی لاپاراسکوپی توسط پزشکان دوره ندیده خطری برای مردم

دبیر علمی کنگره جراحی و روش های کم تهاجمی گفت: جراحی های لاپاراسکوپی توسط پزشکان دوره ندیده جان مردم را به خطر انداخته و مسئولان باید هر چه سریع تر جلوی این تخلفات را بگیرند.

حسین سعیدی مطهر با اعلام این خبر افزود: متاسفانه اشکالی که در این زمینه وجود دارد این است که پزشکان آموزش لازم را ندیده اند و شاید جراحی باشد که اعمال جراحی باز را به خوبی انجام دهد اما در لاپاراسکوپی مهارتی نداشته باشد.

سعیدی گفت: اما همین جراحان با وجود اینکه به لاپاراسکوپی آشنایی ندارند دست به جراحی می زنند و در نتیجه به عوارض خطرناکی مانند مرگ نیز ختم می شود.

وی ادامه داد: بنابراین آموزش باید در حد کافی باشد چرا که اگر پزشک آموزش ها را نبیند نمی توانیم انتظار جراحی مطمئن داشته باشیم به همین دلیل مسائل مربوط به شکایات بیماران و ثبت آنها در پزشکی قانونی در این رابطه مطرح می شود.

دبیر علمی کنگره جراحی و روش های کم تهاجمی افزود: به دلیل عوارض ناخواسته جراحی و مهیا نبودن فضا و تجربه پزشکان و نگذراندن دوره های تخصصی مربوطه شاهد این هستیم که جراحی های کم تهاجمی یا لاپاراسکوپی در مراکز استان ها یا مناطق دورافتاده با عوارض زیادی همراه است.

وی افزود: جراحی های لاپاراسکوپی به دلیل جذابیت، طرفدار زیادی دارد و توسط پزشکانی که دوره ندیده اند انجام می شود و در نتیجه به عوارض و شکایات مکرر بیماران و همراهان آنها منجر می شود و هزینه و وقت زیادی در این خصوص صرف می شود.

سعیدی تصریح کرد: در حال حاضر آمار جراحی های لاپاراسکوپی 10 برابر جراحی های باز است و این در حالی است که جراحی های چاقی نیز که در زیرمجموعه این جراحی ها قرار می گیرند برای افرادی که زمین گیر شده و نمی توانند فعالیت کنند و باری بر دوش خانواده و جامعه شده اند بسیار موثر است.

وی گفت: جراحی های چاقی کیفیت زندگی بیماران را تغییر می دهد و عوارض و مرگ و میر بسیار پایینی دارد و بخش عمده ای از بیماران پس از جراحی به زندگی عادی برمی گردند.

وی با اشاره به این که، هزینه چاقی در کشور محاسبه نشده گفت: طبق تحقیقات انجام شده در برخی کشورها مانند آمریکا سالانه 100 میلیارد دلار هزینه چاقی می شود.