آرشیو سه‌شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳، شماره ۵۸۰۷
سلامت و زیبایی
۱۵

گردو، چربی مفید

تحقیقات نشان می دهد گردو و روغن گردو علاوه بر اینکه سطح کلسترول را کاهش و میزان انسولین را افزایش می دهد، سرعت رشد سلول های سرطان پروستات را کم می کند.تحقیق جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا که در مجله مواد غذایی دارویی منتشر شده فواید سلامتی رژیم غذایی غنی از گردو و روغن گردو را در کاهش سطح هورمون IGF1(این هورمون در تولید سلول های سرطان پستان و پروستات نقش دارد)نشان می دهد.

«پائول دیویس» دانشمند و پژوهشگر امریکایی می گوید: سال های زیادی دولت ایالات متحده جنگ تمام عیاری را در رابطه با مصرف انواع چربی ها شروع کرده بود که من فکر می کنم این نوع جنگ علیه چربی های مفید به ضرر ما بوده است. گردو یک مثال کامل از چربی های مفید برای سلامتی است. هر چند این ماده مغذی چربی بسیار بالایی دارد اما این چربی ها موتور رشد سلول های سرطانی را از کار می اندازند. یک دلیل برای اثبات این ادعا کاهش رشد سلول های سرطانی پروستات در موش های آزمایشگاهی است.

در این پژوهش موش ها با گردو، روغن گردو و اسیدهای چرب امگا 3 مشابه با چربی گردو به مدت 18 هفته تغذیه شدند. نتایج نشان داد گردو و روغن گردو علاوه بر کاهش کلسترول خون، رشد سرطان پروستات را هم کم می کند اما اسید های چرب مشابه چربی گردو این خواص را ندارد. دیویس در این باره می گوید: مصرف اسید چرب امگا 3 به تنهایی این خاصیت را ندارد. بلکه چربی های گردو در کنار سایر ترکیبات آن در کاهش رشد سرطان پروستات موثر است. بر این اساس با توجه به شیوع سرطان پروستات در مردان متخصصان طب طبیعی توصیه می کنند این گروه روزانه مغز گردو را در حد اعتدال مصرف کنند.