آرشیو چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۳، شماره ۳۱۴۳
اقتصادی
۵

گردش مالی 1900 میلیارد تومانی صنعت تبلیغات

کشورهای توسعه یافته برای اینکه تمرکز بیشتری بر مسائل فرهنگی داشته باشند، صنایع سخت را به کشورهای در حال توسعه و کمتر توسعه یافته منتقل کرده اند.

به گزارش «اعتماد»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با اعلام این مطلب افزود: آنها این کار را انجام داده اند تا با نیروی کار ارزان کار خود را سامان دهند. این کشورها تکیه عمده خود را بر صنایع خلاق بنا کرده اند، آنچه زایده فکر و اندیشه انسان هاست. جنتی گفت: در جوامع در حال توسعه که عمدتا روی اقتصاد تمرکز دارند و عموما توسعه را با بعد اقتصادی نگاه می کنند، به تدریج دریافته اند که در حوزه فرهنگ نیز باید سرمایه گذاری بیشتری کنند. جنتی با اشاره به آمارهاادامه داد: در کشور آلمان در سال 2009 از منظر شاخص اقتصادی، صنایع خلاق و فرهنگی سومین صنعت کشور بعد از خودروسازی بوده است، همچنین تعداد نیروی انسانی درگیر در صنایع خلاق و فرهنگی بعد از صنعت خودرو، دومین حجم نیروی انسانی را به خود اختصاص داده است. در انگلستان در سال 2002، 11 درصد از صادرات و سه درصد شاخص اقتصادی به صنایع خلاق ربط داشته است. وی ادامه داد: سهم صنایع خلاق در امریکا در 2011، معادل 1500 میلیارد دلار بوده است که 48/6 درصد GDP به این صنایع اختصاص داشته است. بر اساس آمار بانک جهانی در 2011 گردش مالی صنایع خلاق در بازارهای جهانی 8500 میلیارد دلار بوده است.

جنتی رسانه ها را هم از جمله صنایع خلاق دانست و گفت: در حوزه صنعت تبلیغات در سال 92، معادل 1900 میلیارد تومان گردش مالی داشته ایم.