آرشیو دوشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۵۷
شوک امروز
۱۲

پاکسازی حاشیه چشمه ها از تله های مرگ

تله های فلزی از کنار چشمه های منطقه حفاظت شده رئیسی جمع آوری شدند.

به گزارش دیده بان حیات وحش ایران، محیط بانان نیشابور در یک ماه گذشته هشت تله فلزی را در نقاط مختلف منطقه حفاظت شده رئیسی کشف کردند.

محمدمهدی نوربخش رئیس اداره حفاظت محیط زیست نیشابور گفت: این تله ها که کنار چشمه ها و آبشخورهای منطقه به منظور زنده گیری آهو تعبیه و زیر خاک مخفی شده بود توسط محیط بانان شناسایی، غیرفعال و جمع آوری شد.

تله گذاری کنار چشمه ها، آبشخورها و صید حیوانات وحشی به وسیله تله های فلزی روش بی رحمانه ای است که در آن حیوان تشنه که برای نوشیدن آب به کنار چشمه آمده است در تله به دام افتاده و ساعت های طولانی را با درد ناشی از زخمی شدن پا در تله، تشنگی، گرما، آفتاب و استرس سپری می کند تا شکارچی متخلف از راه رسیده و جانور را از پای درآورد.

در بسیاری موارد به دلیل تقلای زیاد برای رهایی، دست یا پای جانوری که درون تله گرفتار شده قطع شده و حیوان پس از مدتی تحمل درد و رنج به دلیل خونریزی و عفونت از بین می رود. همچنین ممکن است جانورانی غیر از جانور قابل شکار مانند شغال، گرگ، پلنگ و غیره در تله گرفتار شود که سرنوشت آنها نیز چیزی جز مرگ نخواهد بود.

تله گذاری در محیط های طبیعی بویژه کنار چشمه ها اثرات نامطلوب بر امنیت زیستگاه و حیات وحش منطقه مربوطه دارد، به طوری که با به دام افتادن یک جانور، سایر وحوش با مشاهده چنین صحنه ای منطقه را ترک کرده و به جایی دیگر کوچ می کنند.