آرشیو پنجشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۳، شماره ۵۸۶۵
جامعه
۱۶

شیوع مرگ های زود رس

طی سال های گذشته، مصرف قلیان به طور قابل توجهی در کشورمان افزایش یافته است و بر اساس مطالعات صورت گرفته، عوارض دود سیگار و قلیان بر ریه ثابت شده است.

سیگار مهم ترین عامل بیماری های مزمن ریوی برونشیت مزمن، آمنیزم ریه و یکی از فاکتورهای مهم سکته های قلبی و عروقی و مغزی و آنوریسم آئورت است.

متاسفانه درصد زیادی از افراد در دنیا شاید صد میلیون نفر به خاطر عوارض ناشی از دود سیگار در سنین خیلی پایین از کار افتاده می شوند و شماری به علت ابتلابه بیماری های مزمن ریوی، سرطان و سکته های قلبی و مغزی فوت می کنند.

در کتاب های جدید پزشکی یکی از بحث های مهم، کشیدن سیگار و سایر دخانیات است و برای پیشگیری از مرگ زودرس و ناتوانی و از کار افتادگی افراد و سکته قلبی ترک سیگار و سایر دخانیات از اولیه ترین و بدیهی ترین توصیه های پزشکان است.

عوارض و تاثیرات منفی دود سیگار و قلیان روی خانم ها به خاطر مسائل هورمونی به مراتب بیشتر از آقایان است. مصرف سیگار ابتلابه انواع سرطان ها، بیماری های قلبی و عروق، آسم و آثار سوئی در دوران بارداری روی جنین خواهد گذاشت و دود قلیان و سیگار در حاملگی ممکن است برای جنین خطرناک باشد و باعث وزن کم هنگام تولد، تولد زودرس و ضریب هوشی کم در کودک شود. سیگار علاوه بر عوارضی نظیر حمله های قلبی، انواع سرطان ها و مشکلات ریوی روی پوست افراد هم تاثیر می گذارد و باعث ایجاد چین و چروک و پیری زودرس پوست، تیرگی زیر چشم، زردی دندان ها و... می شود.

درحال حاضر مواد اعتیادآور شامل سیگار، الکل و... جزو طب پیشگیری به شمار می روند و باید به مردم هشدار داد که این مواد را مصرف نکنند چون در قدیم گفته می شد مصرف سیگار و قلیان بر حسب عادت است در حالی که همین سیگار و قلیان ادیکشن(تمایل به) اعتیاد است. بنابراین مهم ترین مساله، مبارزه با مصرف سیگار و قلیان و سایر دخانیات است. برای برای پیشگیری از مصرف سیگار و قلیان باید از مدارس شروع کرد. خانواده و مدرسه به عنوان مهم ترین و موثرترین نهاد در ساخت شخصیت نوجوانان هستند به همین دلیل باید به طور مداوم نه مقطعی به عوارض سیگار و قلیان بر سلامتی اشاره کرد.