آرشیو شنبه ۲ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۳۱۸۶
جهان
۶

فرانسه مظنون حمله به بروکسل را به بلژیک تحویل داد

فرانسه دومین مظنون حمله به موزه ای در بروکسل را تحویل دولت بلژیک داد. مقامات قضایی بلژیک اعلام کرده اند ناصر بندرر همدست احتمالی مهدی نموش عامل حمله تروریستی 9 ماه پیش به موزه یهودی بروکسل را از فرانسه تحویل گرفته اند. اگرچه بندرر همدستی با عامل ترور در بروکسل را تا به حال رد کرده است، اما مقامات بلژیک مدعی اند اسناد کافی برای اثبات اتهام وی را در اختیار دارند. بندرر، 26 ساله و اهل شهر مارسی که هفته پیش به بلژیک استرداد شده، در 9 دسامبر 2014 در منطقه بوش- دو- رون بازداشت شده بود. به گفته مقامات قضایی فرانسه، بندرر هنگام بازداشت اسلحه در اختیار داشت.

گفتنی است که بندرر با مهدی نموش عامل اصلی حمله در اواسط سال 2008 تا پایان 2010 در زندانی فرانسوی هم سلول بوده اند. مقامات فرانسوی و بلژیکی احتمال می دهند وی نیز مانند نموش در دوران حبس افکار افراطی پیدا کرده است.

گفتنی است مهدی نموش عامل اقدام تروریستی 30 مه 2014 شش روز پس از حمله به موزه یهودی بروکسل که چهار کشته بر جای گذاشت، هنگام پیاده شدن از اتوبوسی که از پایتخت بلژیک می آمد، دستگیر شد. او هنگام بازداشت یک رولور و یک کلاشینکف در اختیار داشت و اواخر ژوئیه 2014 برای پاسخگویی به اتهاماتش به بلژیک تحویل داده شد.

نموش متهم شده است که به داعش پیوسته و در صف این گروه در سوریه جنگیده است. وی پس از دستگیری در فرانسه به بلژیک تحویل داده شد و در این کشور زندانی است. به گفته دادستانی فرانسه، در ویدئویی که از این مرد به دست آمده سلاح هایی که احتمالااو از آن استفاده کرده نیز دیده می شود و مسوولیت این حمله را پذیرفته است.