آرشیو سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۳، شماره ۵۸۹۳
زندگی
۱۴

انفجارهای گوشخراش خطری برای شنوایی

دبیر انجمن علمی شنوایی شناسی ایران، بر ضرورت محافظت از سیستم شنوایی در آستانه چهارشنبه آخر سال تاکید کرد.

دکتر محسن احدی گفت: قرار گرفتن در معرض سروصدای بلند ناشی از انفجار ترقه ها، نویز های محیطی و گوش دادن به موسیقی با صدای بلند از علل اصلی بروز آسیب های شنوایی در نوجوانان و جوانان است.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: کم شنوایی ناشی از نویز، نوعی آسیب شنوایی ماندگار یا گاهی موقتی است که به دلیل قرارگرفتن در معرض اصوات بلند ناگهانی مانند صدای انفجار ترقه یا اصوات بالاتر از 85 دسی بل برای مدت نسبتا طولانی رخ می دهد. هر نوع صدای بلندتر از 85 دسی بل، بالقوه آسیب زا است و صدای انفجار ترقه ها نیز اغلب بالاتر از 125 دسی بل است که آسیب شنوایی غیرقابل جبرانی را به دنبال خواهد داشت.

احساس درد در گوش، زنگ زدن یا سوت کشیدن گوش و... بلافاصله پس از صدای انفجار ترقه از علائم شایع وقوع آسیب شنوایی در چهارشنبه سوری هستند. بجز عوارض شنوایی، قرارگیری در سروصدای بلند موجب استرس، بدخوابی، فشار خون بالا، بیماری های قلبی و حتی حملات قلبی می شود.

وی افزود: حتی یک بار شنیدن صدای انفجار ترقه از فاصله نزدیک بلافاصله موجب آسیب شنوایی دائمی می شود. اما با رعایت نکاتی چون فاصله گرفتن از مکان هایی که ترقه بازی انجام می شود و استفاده از محافظ های گوش یا پوشاندن گوش های خود با انگشت می توانید بخوبی از گوش های خود مراقبت کنید و این محافظ های گوش فومی یا سیلیکونی را می توان از طریق کلینیک های شنوایی شناسی یا داروخانه ها تهیه کرد.

احدی گفت: حفاظت از شنوایی نوزادان و کودکان کم سن که خود قادر به انجام آن نیستند امری ضروری است زیرا کودکان حساسیت بیشتری به صداهای بلند داشته و آسیب شنوایی در آنان سریعتر رخ می دهد.