آرشیو پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۴، شماره ۲۱۰۶۳
ورزشی - اخبار کشور
۱۳

گاز فاز 19 پارس جنوبی تا پایان امسال وارد شبکه می شود

مدیر عامل پتروپارس گفت: براساس برنامه زمانبندی تا پایان سال جاری دو واحد از فاز 19 پارس جنوبی راه اندازی و وارد مرحله تولید با استفاده از گاز دریا خواهد شد.

به گزارش ایرنا، محمد جواد شمس افزود: عملیات حفاری فاز 19 پارس جنوبی تا خرداد امسال پایان می یابد و 25 میلیون متر مکعب گاز دریا از این فاز تا پایان سال 94 وارد شبکه سراسری می شود. وی با اشاره به فعالیت های حفاری فاز 19 پارس جنوبی ادامه داد: هم اکنون بخش های A و B و C این فاز به پایان رسیده و کارهای تکمیلی در دست اجراست که تا خرداد سال جاری کل حفاری این فاز 19 پایان و چاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

هدف از ساخت و اجرای فاز 19 پارس جنوبی برداشت و تولید روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز ترش از مخزن مشترک با چهار سکو و انتقال آن به خطوط لوله دریایی به خشکی و تبدیل آن به 50 میلیون مترمکعب گاز شیرین، 550 تن اتان، 2 هزار تن پروپان، یکهزار و 200 تن بوتان، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد در روز است.

براساس این گزارش طرح توسعه فاز 19 دارای چهار سکوی دریایی است که سه سکوی آن در دست ساخت و یک سکوی دیگر نیز با توجه به طرح توسعه فاز یک، از طریق اختصاص سکوی دوم این فاز مرزی میدان مشترک پارس جنوبی به این پروژه تامین خواهد شد.

مراحل ساخت و آماده سازی سکوی A فاز 19 با پیشرفتی برابر با 77 درصد و در بخش های B و C به ترتیب با 63 و 81 درصد پیشرفت همراه است.

طرح توسعه فاز 19 هم اکنون در زمینه طراحی، اجرا و نصب بخش فراساحل در مقایسه با دیگر طرح های جدید میدان مشترک پارس جنوبی پیشتاز و از پیشرفت فیزیکی مطلوبی برخوردار است.