آرشیو سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۸
زندگی
۱۳
رمز زندگی

روش نوین بازیابی خاطرات قدیمی

آرین خاقانی

ابداع فناوری نوین استفاده همزمان از نور و علم ژنتیک، گامی تازه را برای بازیابی خاطرات از دست رفته در بیماران مبتلابه آمنزیا برای محققان پیش رو قرارداده است.

پژوهشگران موسسه تحقیقاتی ماساچوست به این نتیجه رسیده اند خاطرات در افراد مبتلابه فراموشی مرضی که معمولا در اثر سانحه یا ضربه اتفاق می افتد از بین نرفته و می توان آنها را دوباره بازیابی کرد.

فعال کردن سلول های مغزی با کمک نور روشی است که به کمک آن، دانشمندان موفق به بازآفرینی مجدد خاطرات در این بیماران شده اند.

به گزارش محققان این موسسه،اگرچه دانشمندان در سال های اخیر به دنبال روشی برای کمک به بیماران مبتلابه فراموشی ناشی از استرس و اختلالاتی نظیر آلزایمر که در اثر تخریب سلول های مغز اتفاق می افتد بودند اما اعتقاد داشتند، پس از آسیب دیدن سلول های مغز خاطرات ذخیره شده نیز از بین می رود و نتایج این تحقیقات منجر به ارائه تئوری اطلاعات ذخیره شده و تخریب سلول های مغزی شد که تحقیقات جدید این تئوری را رد کرد و نشان داد، آمنزیا را می توان اختلالی در بازیابی اطلاعاتی دانست که با فناوری های جدید قابل حل است.

از طرف دیگر دانشمندان و محققان ماساچوست بر پایه تحقیقات پیشین که نشان داد بخشی از شبکه مغز در فرآیند به خاطر سپاری حافظه فعال شده و تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در نورون ها منجر می شود با عوامل محیطی مانند نور یا رایحه خاص فعال تر می شوند، روش نوینی برای باز آفرینی اطلاعات از بین رفته ابداع کردند.

برای نخستین بار محققان با کمک تکنیک های اپتوژنتیک، پروتئینی را به هیپوکامپ مغز اضافه و با کمک نور، نورون های این بخش را فعال تر کردند که این مساله منجر به تغییرات شیمیایی در نورون های مغز و به دنبال آن افزایش فعالیت های یادگیری و یادسپاری در مغز شد. بنابراین محققان موفق شدند سلول هایی را که در تثبیت حافظه نقش دارند به وسیله روش اپتوژنتیک فعال کنند، اما در تحقیقات نوین، پژوهشگران گامی فراتر نهاده و موفق شده اند با تقویت ارتباطات سیناپس ها، در مغز موش های آزمایشگاهی، راز ازبین رفتن خاطرات در بیماران مبتلابه آمنزیا را کشف و خاطرات گذشته را بازآفرینی کنند.