آرشیو سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۸
فرهنگ و هنر
۲۳

استاد دانشگاه علامه طباطبایی: تلویزیون ملی را نباید با تکیه بر آگهی و تجارت اداره کرد

رویکرد صداوسیما بر این اساس است که دولت را در انجام وظایفش ناموفق تر از آنچه هست؛ جلوه دهد. رسانه ملی باید طبق قوانینی که برایش تدوین شده، عمل کند. خدماتش باید مبتنی بر خدمات عمومی باشد و نیاز همه قشرها را پوشش دهد.

علیرضا حسینی پاکدهی در گفت وگو با ایلنا، بر این مساله تاکید می کند که در رسانه های ملی اساس تامین هزینه ها؛ دولت است اما دولت ها حق کنترل، نظارت و اداره آنها را ندارند.

دولت باید زمینه آزادی کامل را فراهم کند تا تحریریه رسانه مستقل باشد و محتوایی برای عموم جامعه تولید کند. تامین هزینه ها و درآمدزایی مبتنی بر آگهی تجاری؛ دیگر نکته مورد انتقاد حسینی پاکدهی است. او می گوید: شبکه های ملی را نباید با تکیه بر آگهی و تجارت اداره کرد زیرا در این شرایط رسانه ها باید در خدمت صاحبان آگهی باشند نه عموم مردم. ادامه این روند نبود حرفه ای گرایی، احاطه و اشراف دیدگاهی خاص را به دنبال دارد. درصورتی که سازمان باید جامع، کامل، بی طرف و مبنی بر نیاز آحاد مردم اداره شود.

استاد دانشگاه علامه طباطبایی درباره حمایت صداوسیما از جناحی خاص در آستانه انتخابات مجلس می گوید: سازمانی که نام رسانه ملی را دارد باید طبق قوانینی که برای آن تدوین شده، عمل کند. خدماتش باید مبتنی بر خدمات عمومی باشد و نیاز همه قشرها را پوشش دهد و تامین کند.

بنابراین، نگاه آن به یک دسته و دیدگاه خاص منطبق با قوانین تدوین شده این سازمان نیست و می تواند تبعات مختلفی داشته باشد. از نظر این استاد دانشگاه، کار کردن بر مبنای «صداقت رسانه ای» و «تعهد حرفه ای» تنها راه آشتی مردم با رسانه ملی و میهنی است.

او ادامه می دهد: تکثر صداها، آزادی، نظارت قانونی، حق پاسخگویی، آزادی بیان و اختصاص ساعاتی برای همه گروه ها و دسته های قومی به نسبت درصدی که از جامعه را تشکیل می دهند؛ نکاتی هستند که مورد غفلت واقع شده اند.

حسینی پاکدهی ادامه می دهد: نگرش منفی سازمان به دولت موجب شده که ضعف های دولت بیشتر در رسانه ملی نمایش داده شود.