آرشیو سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۵۹۴۸
فرهنگ و هنر
۲۳
یادداشت

یک پیشنهاد برای حل مشکل ناشران بدهکار

داوود علی بابایی ( مدیر مسئول انتشارات امید فردا)

در حال حاضر ناشران بسیاری در کشور هستند که بر اثر اقتصاد ناسالم و رکود بازار کتاب و نامناسب بودن بازار محصولات فرهنگی بخصوص کتاب دچار مشکلات مالی و اقتصادی شده و کارشان به محاکم قضایی کشیده شده است.

در صنعت نشر متاسفانه هماکنون چندین ناشر به سبب بدهی مالی در زندان به سر میبرند و همچنین ناشران بسیاری در کشور هستند که به علت معوقه وام بانکی آنها وثائق غیرمنقول آنها در معرض حراج و مزایده قرار گرفته است در حالی که برخی از این ناشران صدها میلیون تومان کتاب در انبار خود دارند که متاسفانه قضات محاکم قضایی عمومی و حقوقی کتابهای این ناشران را به عنوان بدهی به طلبکاران برای مزایده به رسمیت نمیشناسند در حالی که همین قضات همه چیزهای منقول و غیرمنقول را به مزایده میگذارند تا طلب بدهکاران پرداخت شود ولیکن کتابهای بسیار ناشران در انبارها در مزایده محاکم قضایی جایی ندارند و چون طلبکاران ادعا میکنند نمیتوانند آنها را به فروش رسانند، قضات شعب؛ ناشر بدهکار را راهی زندان میکنند و تا دین خود را ادا نکنند، نمیتوانند آزاد شوند در حالی که انبارهایشان انباشته از کتاب است.

آیا نهادهای فرهنگی نمیخواهند در این مورد فکری به حال این ناشران کنند؟ این ناشران که به سرمایه داران ورشکسته معروف هستند یعنی بالفعل ورشکسته ولی بالقوه سرمایهدار هستند نمیدانند با این محاکم قضایی باید چه کنند. من از معاونت حقوقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک ناشر و نویسنده خواهشمندم با قوه قضائیه در این مورد مذاکرات و مکاتباتی انجام دهد.