آرشیو سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۷۷
جهان
۶

چرا مذاکرات عربستان و اسرائیل فاش شد؟

خبر ملاقات و تماس های 18 ماهه مقامات آل سعود با مقامات رژیم صهیونیستی همچنان در رسانه های جهان بازتاب دارد. چند روز پیش روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» یک «ملاقات بی سابقه» را فاش کرد و نوشت انتظار می رود یک مقام سعودی و دوری گولد، مدیرکل وزارت خارجه رژیم صهیونیستی امروز در واشنگتن با هم دیدار کنند.

این رسانه صهیونیستی نوشت: انتظار می رود گولد در شورای روابط خارجی در واشنگتن با انور عشقی، ژنرال بازنشسته سعودی ملاقات کند. این در حالی است که موشه یعلون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در گفت وگو با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست تائید کرده بود این رژیم با برخی رژیم عربی که آنها را معتدل خوانده، دوست، دشمن و منافع مشترک دارد.

به نوشته منابع اسرائیلی، ملاقات گولد و عشقی یک سال بعد از هماهنگی و همکاری مشترک بین مرکز قدس و موسسه سعودی به ریاست عشقی برگزار شده است. البته بعدها فاش شد مقامات سعودی و اسرائیل در مدت 18 ماه گذشته با هم دیدارهایی در این زمینه داشته اند.

تامارا کافمن وایتس، کارشناس اندیشکده آمریکایی بروکینگز دلایل افشای این مذاکرات را نشانه ناامیدی ریاض و تل آویو از تحولات و مذاکرات ایران با آمریکا توصیف کرد و افزود: اسرائیلی ها دیگر دلیلی برای مخفی ماندن این کانال نمی بینند و شاید امیدوارند، افشای مذاکرات 18 ماهه ریاض و تل آیو فشارها بر ملک سلمان پادشاه جدید را افزایش دهد تا ناچار شود برخی ایده های حاصل این گفت وگوهای غیررسمی را بپذیرد.