آرشیو یکشنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۲۸۱
جهان
۶

محدودیت دولت مصر بر مساجد در ماه رمضان

در کنار دیگر محدودیت های اعمال شده علیه شهروندان مصری طی یک سال گذشته و پس از به قدرت رسیدن عبدالفتاح السیسی، حال خبر می رسد با توجه به نزدیک شدن به ماه رمضان مقامات این کشور محدودیت هایی را بر مساجد این کشور اعمال می کنند.

وزارت اوقاف مصر که مسئولیت کنترل مساجد و مراکز مذهبی در سراسر کشور را بر عهده دارد، در این زمینه اعلام کرده است به دنبال محدود کردن فعالیت تعدادی از مساجد در زمینه نماز مستحبی تراویح و احیای روزهای پایانی ماه رمضان است. هدف از این کار، ارائه خدمات بیشتر در طول ماه مبارک رمضان عنوان شده است. نماز مستحبی تراویح، نمازی است که مسلمانان اهل سنت در ماه مبارک رمضان پس از نماز عشاء برپا می کنند. احیا و شب زنده داری در ده روز پایانی ماه رمضان نیز از جمله کارهایی است که در برخی از این مساجد مصر مرسوم است.

وزارت اوقاف مصر گفته است به دنبال محدود کردن شدید مساجدی است که این اعمال را انجام می دهند. قاهره، پایتخت مصر با 17 میلیون نفر جمعیت، 247 مسجد دارد که از این تعداد 196 مسجد مراسم احیا و تلاوت قرآن را تا سحر برگزار می کنند. در شهر ساحلی اسکندریه نیز که با 4.5 میلیون نفر، دومین شهر بزرگ این کشور است، 19 مسجد پذیرای مردم برای انجام این کارها هستند. بنابر اعلام این وزارتخانه، مراسم احیا تنها تحت نظارت امامان مورد تائید این وزارتخانه یا مبلغان دانشگاه الازهر انجام می شود.

برخی می گویند این اقدام که در نوع خود بی سابقه است، ممکن است باعث سرکوب بیشتر حامیان و طرفداران اخوان المسلمین شود. البته به نظر می رسد این اقدامات تنها محدود به اخوان المسلمین نباشد، زیرا بنا به گفته برخی از منابع آگاه، در طول ماه رمضان از ورود مبلغان مذهبی وابسته به حزب سلفی النور نیز ممانعت به عمل می آید. علت این اقدام این است که روحانیون حزب النور به هیچ وجه مورد تائید دانشگاه الازهر نیستند.