آرشیو پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳۹۴، شماره ۴۳۱۲
جامعه
۱۷

پدیده صندلی خالی در 4 گروه آزمایشی

چهل و پنجمین کنکور سراسری پس از برگزاری آزمون در روزهای 21 و 22 خردادماه و اعلام نتایج اولیه در 30 تیرماه به نیمه راه خود رسیده است. به گزارش مهر، بررسی روند ثبت نام، شرکت در آزمون، تعداد افراد مجاز در آزمون سراسری سال 94 و ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور نشان می دهد که با پدیده صندلی خالی در چهار گروه آزمایشی مواجه هستیم.

بررسی آماری این جدول نشان می دهد که با توجه به ظرفیت اعلام شده از سوی دانشگاه های کشور، با پدیده صندلی خالی در چهار گروه آزمایشی مواجه هستیم و تنها گروه علوم تجربی به دلیل بالابودن تعداد شرکت کننده و کم بودن ظرفیت، صندلی خالی ندارد. با این حال نکته حائز اهمیت، کیفیت این صندلی های خالی است. هنوز هم رقابت اصلی بر سر دانشگاه های بزرگ و رشته های پرطرفدار است. در حالی که به طور نمونه در گروه ریاضی از ظرفیت 280 هزار و 247 نفری ممکن است 112 هزار و 398 ظرفیت آن خالی بماند، اما در همین گروه میزان پذیرش در دوره روزانه که بدون شهریه و مشمول آموزش رایگان است تنها 49 هزار و 989 نفر درج شده که محل اصلی رقابت داوطلبان است.

در واقع اصلی ترین بخش صندلی های خالی به بخش های غیررقابتی اختصاص دارد و همان طور که دکتر خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در نشست خبری کنکور 94 گفت با روند پیش رو، یعنی کاهش داوطلبان و خالی ماندن ظرفیت به نظر می رسد که بخش غیردولتی به همراه دانشگاه آزاد باید به سمت تجمیع دوره ها و بازنگری در رشته ها پیش بروند.