آرشیو سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴، شماره ۴۴۶۴
ایران
۱۱

تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه بر سلامت 10 هزار حاشیه نشین

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: با هدف مطالعه تبعات خشک شدن دریاچه ارومیه روی سلامت افراد، ده هزار حاشیه نشین این حوزه تحت مراقبت های پزشکی قرار می گیرند.

به گزارش مهر، جواد آقازاده با اشاره به تبعات منفی ناشی از بحران خشک شدن دریاچه ارومیه افزود: اکنون حرف و حدیث های زیادی پیرامون افزایش ابتلابه سرطان یا افزایش فشار خون و بعضا شیوع بیماری های تنفسی به دلیل تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه مطرح شده است که این شایعات و حرف و حدیث ها از منظر پزشکی و درمانی قابل قبول یا رد کردن نیست و نیازمند تحقیقات و مراقبت های مستمر و گسترده است.

وی با بیان این که تاکنون مطالعه جامع و کاملی انجام نشده تا نشان دهد در حاشیه دریاچه ارومیه بعد از خشک شدن آن بیماری های مختلف افزایش یافته است، تاکید کرد: نیاز به این مطالعه و تحقیق کاملااحساس می شود، گرچه اجرای طرح های تحقیقاتی یا کنترل و مراقبت در میان حاشیه نشینان دریاچه ارومیه اعتبار کلانی را طلب می کند که به این سادگی ها قابل تامین و اجرا نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: به منظور مطالعه در این زمینه، جمعیتی حدود ده هزار نفر از حاشیه نشینان دریاچه ارومیه برای یک مدت زمانی مشخصی تحت مراقبت های مخصوص پزشکی و درمانی قرار می گیرد تا تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه مورد واکاوی، تحقیق و مطالعه قرار گیرد.