آرشیو دوشنبه ۵ مهر ۱۳۹۵، شماره ۶۳۲۰
جهان
۲۰

دو خط خبر

* دادستان های ایتالیا به تحقیقات در پرونده پولشویی پسر رئیس جمهوری ترکیه خاتمه دادند. پیشتر رجب طیب اردوغان گفته بود که پسرش بلال هدف سوءرفتار سیستم قضایی ایتالیا قرار گرفته و این روند مشکلاتی را در روابط دوجانبه با ایتالیا ایجاد می کند.

*خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی (حماس) اعلام کرد که این جنبش قصد دارد انتخابات داخلی خود برای انتخاب رئیس دفتر سیاسی جدید را سال آینده میلادی برگزار کند.

* منابع آگاه در بیروت در مصاحبه با روزنامه عکاظ گفتند که تایید سعد حریری، رئیس جریان المستقبل برای انتخاب میشل عون، رئیس فراکسیون «تغییر و اصلاح» به عنوان رئیس جمهوری لبنان آماده شده است و فقط به برخی از اصلاحات جزئی کوچک نیاز دارد که آنها نیز ظرف چند روز رفع خواهند شد.

*رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه درباره تنظیم لایحه ای علیه عربستان سعودی مبنی بر لزوم پرداخت غرامت به قربانیان یازده سپتامبر از سوی دولت عربستان گفت: اگر این لایحه تصویب می شد غیرقابل قبول بود.

* رهبر گروه شبه نظامی بوکوحرام که گزارش ها حاکی از زخمی شدن او در حمله هوایی ارتش نیجریه بوده اند در یک ویدئوی جدید ظاهر شد و ادعای این ارتش مبنی بر زخمی شدنش را رد کرد.

* لی کچیانگ، نخست وزیر چین و رائول کاسترو، رئیس جمهوری کوبا طی دیداری در هاوانا، 30 توافقنامه همکاری در بخش های علمی، محیط زیست، صنعت، انرژی، بهداشت عمومی و کشاورزی امضا کردند.

* نیروهای امنیتی عاملان حمله انتحاری به کاروان افسران پلیس که دهم تیرماه در کابل 75 نفر را کشتند، از پا درآوردند.

*پرفکتو یاسئی، وزیر امورخارجه فیلیپین به سازمان ملل گفت: رودریگو دوترته رئیس جمهوری جدید این کشور حکم ماموریت بی سابقه ای دارد و جهان نباید در سخت گیری وی در مورد جرم و جنایت مداخله کند. ما از همه مصرانه می خواهیم به ما اجازه دهند با چالش های داخلی خود به منظور نیل به اهداف ملی بدون مداخله بی مورد برخورد کنیم.