آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۰۹
جهان
۲۰

نوریگا محافظ «شاه» مخلوع ایران بود

دیکتاتور سابق پاناما درگذشت

گروه جهان/ مانوئل آنتونیو نوریگا، دیکتاتور سابق پاناما که زمانی جاسوس سازمان سیا و محافظ شخصی محمدرضا پهلوی، شاه معدوم ایران بود، در پی یک عمل ناموفق جراحی مغز در سن 83 سالگی درگذشت.

به گزارش آسوشیتدپرس، خبر درگذشت نوریگا را «خوان کارلوس وارلا»، رئیس جمهوری پاناما در صفحه توئیتر خود تایید کرد؛ وی در بخشی از توئیت خود نوشت: با مرگ مانوئل نوریگا، فصلی از تاریخ کشور ما بسته شد، دختران و خانواده وی مستحق آن هستند که وی را در آرامش دفن کنند. نوریگا که مبتلا به تومور مغزی بود، در بیمارستانی در شهر «پاناما سیتی» به کما رفت و در نهایت یکشنبه شب درگذشت.

نوریگا که سال 1979 در پی فرار محمدرضا پهلوی از ایران و اقامت 100 روزه او در پاناما، به عنوان محافظ شخصی شاه مخلوع ایران در خدمت او بود، از جمله جاسوسان سیا در پاناما بود. وی سال 1983 تا 1989 رهبری پاناما را برعهده گرفت و یکی از مخوف ترین دیکتاتوری های جهان را پایه گذاشت. در دسامبر سال 1989، در پی وقوع ناآرامی های گسترده در پاناما دراعتراض به حکومت نوریگا، جورج بوش پدر، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده دستور حمله نظامی به آن کشور را صادر و اعلام کرد حکومت نوریگا جان و مال شهروندان امریکایی را تهدید می کند. نوریگا در ژانویه سال 1990 تسلیم نیروهای امریکایی شد و برای محاکمه به میامی منتقل شد. او بعدها به اتهام پولشویی، قاچاق موادمخدر و ارتباط با «پابلو اسکوبار» رئیس مافیای مواد مخدر کلمبیا مجرم شناخته شد. او همچنین در فرانسه نیز یک پرونده پولشویی را در کارنامه خود داشت. نوریگا در سال 2011 و پس از 20سال زندانی و بازداشت بودن در امریکا و فرانسه به پاناما بازگشت و سرانجام یکشنبه شب در حالی که یکسال حبس خود به جرم قتل را در پاناما سپری می کرد، درگذشت.