آرشیو دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۶، شماره ۶۶۱۳
جهان
۲۰

تظاهرات گسترده در تل آویو علیه پرونده فساد نتانیاهو

تعویق دوباره انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس

گروه جهان/ کمتر از چهار ماه پس از آنکه دونالد ترامپ با صدور فرمانی موقت خواستار ماندن سفارت واشنگتن در تل آویو شد، رئیس جمهوری امریکا برای دومین بار انتقال سفارت در سرزمین های اشغالی را به تاخیر انداخته و در مصاحبه ای با شبکه مذهبی (تی بی ان) گفت، قصد دارد شانسی برای دستیابی به صلح میان اسرائیل و فلسطینیان پیش از انتقال سفارت امریکا از تل آویو به بیت المقدس بدهد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه ای با «مایک هاکبی» فرماندار سابق ایالت آرکانزاس که روز یکشنبه از شبکه مذهبی (تی بی ان) پخش شد، گفت می خواهم قبل از انتقال سفارت واشنگتن به بیت المقدس، برای صلح میان فلسطینی ها و اسرائیل تلاش کنم. چرا که صلح میان دو طرف منجر به صلح در خاورمیانه می شود. وی درباره چارچوب زمانی برای انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس نیز گفت: قصد داریم در آینده ای نه چندان دور در این باره تصمیم گیری کنیم. ترامپ پیشتر در ماه ژوئن انتقال سفارت واشنگتن از تل آیو به بیت المقدس را به تاخیر انداخته بود. در توضیح این اقدام نیز کاخ سفید اعلام کرده بود امضای قانون تعلیق به هیچ وجه عقب نشینی از حمایت قاطع رئیس جمهوری از رژیم صهیونیستی بشمار نرفته و چنین تصمیمی در راستای افزایش فرصت مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین اتخاذ شده تا به تعهدات خود در قبال دفاع از منافع امنیت ملی امریکا عمل کرده باشد.

در همین حال وزارت امور خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه ای ضمن انتقاد شدید از گسترش شهرک سازی ها در اراضی اشغالی خواستار اتخاذ موضع قاطعانه امریکا و جامعه جهانی دراین ارتباط شد.

تظاهرات علیه پرونده فساد نتانیاهو در سرزمین های اشغالی

در حالی که از چندین ماه قبل، اعتراض ها و تظاهرات در تل آویو و دیگر مناطق فلسطین اشغالی برای برکناری «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه پرونده فساد وی همچنان ادامه دارد، شامگاه شنبه صدها نفر از اسرائیلی های معترض در مقابل منزل «آویخای مندلبلیت» مشاور قضایی کابینه و دادستان رژیم صهیونیستی در منطقه «بیتاح تکفا» در شرق تل آویو تجمع کرده و خواستار اقدام فوری برای نهایی کردن پرونده فساد نتانیاهو در اسرع وقت شدند.