آرشیو یکشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۶، شماره ۴۹۴۶
سلامت
۱۳

دانستنی هایی درمورد هپاتیت

مترجم: ndtv.com
منبع: صدف دژآلود

هپاتیت ویروسی است که منجر به التهاب کبد می شود و بسیار شایع تر از چیزی است که تصورش را می کنید. سالانه 1/34 میلیون نفر در جهان جان خود را بر اثر ابتلا به هپاتیت از دست می دهند. این بیماری انواع مختلفی دارد که در ادامه به اختصار درموردشان توضیح می دهیم.

هپاتیت A

هپاتیت A یک بیماری حاد و کوتاه مدت است و از طریق خوردن آب یا غذای آلوده به مدفوع شخص مبتلا به این نوع هپاتیت انتقال می یابد.

هپاتیت B

هپاتیت B در رده بیماری های مزمن و درحال رشد دسته بندی می شود. این نوع هپاتیت از طریق تماس با خون، ترشحات واژن یا منی آلوده به ویروس هپاتیت B انتقال می یابد. تزریق با سرنگ آلوده، روابط جنسی پرخطر و همچنین استفاده اشتراکی از تیغ اصلاح، موجب افزایش خطر ابتلا به این بیماری می شود. مبتلایان به هپاتیت B معمولا در عرض شش ماه بهبود می یابند، اما گاهی ابتلا به این نوع هپاتیت با عوارض طولانی مدت همراه خواهد بود.

هپاتیت C

هپاتیت C نیز یک بیماری مزمن و رو به رشد است. این نوع هپاتیت از طریق تماس خون با خون انتقال می یابد و در اندکی از موارد ممکن است انتقال آلودگی در زمان زایمان اتفاق بیفتد. در بسیاری از مبتلایان به هپاتیت C علائم مشهودی بروز نمی کند و به همین علت زمینه ساز عفونت طولانی مدت می شود. هپاتیت C همچنین می تواند به زخم شدن کبد بینجامد.

هپاتیت D

هپاتیت D از طریق تماس مستقیم با خون آلوده انتقال می یابد. این نوع هپاتیت مزمن شکل معدودی از بیماری هپاتیت است که فقط در مبتلایان به عفونت هپاتیت B رخ می دهد.

هپاتیت E

هپاتیت E یک بیماری منتقله از طریق آب است که بر اثر خوردن آب آلوده به ذرات مدفوع ایجاد می شود. این نوع هپاتیت یک بیماری حاد به شمار می رود، اما می تواند بویژه در زنان باردار خطرناک باشد.