آرشیو پنجشنبه ۱۱ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۲۱۹۶۸
اقتصادی
۴

کوتاه اقتصادی

* بررسی تازه ترین آمار گمرک از تجارت خارجی ایران نشان می دهد، در چهار ماه نخست سال جاری، 228 میلیون و 138 هزار دلار گوشی تلفن همراه به کشور وارد شده است. به گزارش مهر واردات گوشی تلفن همراه 1/50 درصد از ارزش کل واردات به ایران در این مدت را شامل می شود.این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته 92 میلیون و 520 هزار دلار گوشی تلفن همراه به ایران وارد شده بود که 0/58 درصد از کل واردات ایران در آن مدت را به خود اختصاص داده بود.به این ترتیب آمار نشان می دهد که واردات گوشی تلفن همراه به لطف اجرای طرح ریجستری در چهار ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ ارزش 146/58 درصد افزایش یافته است.

* وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تامین و تنظیم بازار روغن خوراکی صادرات هرگونه روغن ساخته شده از کلیه گمرکات ممنوع است. به گزارش تسنیم، محمد شریعتمداری در بخشنامه ای به فرود عسگری رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی نوشت: با توجه به تخصیص ارز رسمی برای روغن خام وارداتی و لزوم تامین و تنظیم بازار روغن خوراکی تولید داخل و شمول این کالا در اولویت اول کالایی، موضوع مصوبه 48021 ستاد هدفمندسازی یارانه ها از تاریخ 9/05/97 صادرات هرگونه روغن ساخته شده از کلیه گمرکات ممنوع است.

* مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران ایران گفت: افزایش بهای شیرخام نتیجه بی توجهی کارگزاران صنعت لبنیات کشور به هشدارهای مکرر درباره واردات شیرخشک بوده است. به گزارش فارس، عزیزاللهی طی یادداشتی در واکنش به افزایش قیمت شیر نوشت: واقعیت آن است که افزایش بهای شیرخام نتیجه بی توجهی کارگزاران صنعت لبنیات کشور به هشدارهای مکرر ما بوده است که با خرید ارزان شیرخام و پرداخت طولانی مدت بهای آن عرصه را چنان بر کارگزاران صنعت تولید شیرخام تنگ نموده اند که تعداد کثیری از واحدهای دامداری با ورشکستگی از صحنه تولید خارج و سایرین به ناچار با کاهش مصرف اقلام خوراک دام به منظور کاهش هزینه های تولید به کاهش سرانه تولید هر راس دام تن داده اند، محصول یک جانبه نگری اهالی صنعت اکنون بلای جان خودشان شده است به نحوی که سعی می کنند با فرافکنی جرم چند ساله خود در ظلم به جمعیت کثیر دامداران ایران زمین را بپوشانند.