آرشیو چهارشنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۷، شماره ۶۸۴۷
جهان
۲۲

تعلیق پروازهای سعودی به تورنتو در ادامه تنش های عربستان - کانادا

در پی بالا گرفتن تنش ها بین ریاض و اوتاوا بر سر نقض حقوق بشر در عربستان سعودی، خطوط هوایی عربستان در صفحه توئیتر خود اعلام کرد، پروازهای ورودی و خروجی به تورنتو را به حالت تعلیق درمی آورد.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری العربیه، علاوه بر تعلیق پروازهای عربستان به تورنتو، دولت ریاض برنامه های تبادل دانشجویی با کانادا را نیز متوقف کرده است. بر این اساس، دانشجویان سعودی دارای بورسیه مشغول به تحصیل در کانادا قرار است به کشورهای دیگر منتقل شوند. پیش از این دو اقدام نیز، عربستان با متهم کردن کانادا به مداخله در امور داخلی اش، سفیر کانادا در ریاض را اخراج کرده و سفیر خود در اوتاوا را فراخوانده بود و از تعلیق روابط تجاری و سرمایه گذاری با کانادا خبر داده بود. اما دولت کانادا در واکنش به این اقدامات از خود خویشتنداری نشان داده و عربستان را به مذاکره دعوت کرد. روابط عربستان و کانادا پس از آن تیره شد که کانادا خواستار آزادی یک فعال حقوق بشر زن دوتابعیتی (عربستانی – کانادایی) شد و دولت ریاض را به نقض حقوق شهروندان خود متهم کرد. علاوه بر عربستان که به درخواست حقوق بشری کانادا برای آزادی یک فعال مدنی پاسخ های بسیار تند داده است، شورای همکاری خلیج فارس نیز به حمایت از عربستان برخاست. اقدامی که واکنش قطر، یکی از اعضای این شورا را به دنبال داشت. به گزارش النشره، یک منبع در وزارت خارجه قطر از این حمایت اعلام برائت کرد. این منبع گفت، اظهارات عبداللطیف الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس درخصوص بحران دیپلماتیک کنونی میان عربستان و کانادا موضع و دیدگاه دوحه نیست. میان قطر و کانادا روابط مستحکمی وجود دارد که قدمت آن به چندین دهه می رسد.

وی بر ضرورت حمایت از حق و حقوق کشورها و سازمان های بین المللی در بیان دیدگاه هایشان بویژه زمانی که مربوط به نقض حقوق بشر و آزادی بیان می شود، تاکید کرد. دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس پیشتر به نام این شورا حمایت کامل خود را از موضع عربستان در مقابل کانادا اعلام و تصمیم ریاض در اخراج سفیر کانادا را تایید کرده بود.