آرشیو پنجشنبه ۲۷‌شهریور ۱۳۹۹، شماره ۵۷۵۸
جامعه
۱۸

زنان اولین قربانیان آسیب های اجتماعی

زنان کانون خانواده اند و به همین دلیل تعداد زنان معتاد متجاهر، حساسیت بیشتری در چشم افکار عمومی دارد. از سوی دیگر آنها قربانیان اصلی آسیب های دیگر اجتماعی هستند. آمارها از وجود نزدیک به چهار میلیون زن سرپرست خانوار در ایران، گواهی می دهد.

تعداد بسیاری از آنها زیر پوشش نهادهای حمایتی همچون بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند و به سختی روزگار می گذرانند. جست وجویی در آمار زنان زندانی در ایران هم نشان می دهد حدود 7000 زندانی زن در ایران وجود دارد. در این میان اما آنچه جلب توجه می کند، زندانی شدن زنان به دلایل غیرعمد به ویژه نقض تعهد کسانی است که زنان ضامن شان شده اند. آن طور که اسدا... جولایی، مدیرعامل ستاد دیه اعلام کرده بود؛ از میان جمعیت زندانیان زنی که به دلایل غیرعمد در زندان هستند، 95درصد آنها به دلیل صدور چک یا ضمانت دیگران و 5درصد باقی مانده نیز به دلیل وقوع حوادث کارگاهی و ناتوانی در پرداخت دیات ناشی از این حوادث، راهی زندان شده اند.  از تعداد قابل توجه زنان سرپرست خانوار هم که بگذریم سن این زنان هم در برخی از استان ها کاهش چشمگیری داشته است به طوری که در برخی از استان ها زنانی با سن 14 تا 15 سال هم سرپرستی خانواده را به دوش می کشند.

این در حالی است که بسیاری از آسیب های اجتماعی جایی در آمار رسمی ندارد؛ هر چند می توان گاه در اظهارنظری برخی از این آسیب ها را با عدد و رقم عنوان کرد. به عنوان مثال در بررسی وضعیت زنانی که قربانیان خشونت خانگی بوده اند، بیش از 88درصد آنها را زنان خانه دار تشکیل می دادند.

این آمار رسمی رئیس اورژانس اجتماعی کشور است که سال گذشته عنوان کرده است. براساس آماری که اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی درخصوص خشونت علیه زنان در سال 1397 منتشر کرد؛ 49درصد از زنان ایرانی آزار جسمی و فیزیکی، 26درصد عاطفی- روانی و کلامی و 2/22درصد آنها آزارهای اجتماعی و اقتصادی دیده اند. همچنین 71درصد زنان که مورد خشونت قرار گرفته اند، از مدت زمان زندگی زناشویی آنها بیش از پنج سال نمی گذرد. همه این آمار در حالی عنوان شده است که جمعیت آماری مورد استناد این اورژانس محدود به افرادی است که با این سامانه تماس گرفته اند.