آرشیو شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۹، شماره ۴۸۱۳
جامعه
۹
به روایت تصویر

وقتی از دورهمی های فامیلی نگرانیم از چه نگرانیم؟

گروه  اجتماعی: مجله نیچر در مقاله ای از تجمعات کوچک و متوسط به عنوان خطرناک ترین بستر شیوع کرونا یاد کرده است. تجمعات کوچک و متوسط همین جمع های خانوادگی و دورهمی ماست که احتمالا در آن فرض را بر این می گذاریم؛ ما که کرونا نداریم پس نیازی نیست ماسک بزنیم. یا بگوییم خودمان که از احوال خودمان باخبریم پس بی خیال ماسک! نکته دیگر این است که جوانان در خانواده از قوای ایمنی بیشتری نسبت به بزرگ ترها و سالمندان برخوردارند. آنها ممکن است به همین دلیل در برابر ویروس کرونا مقاوم باشند ولی می توانند آن را منتقل کنند. پس صرف اینکه ما که می دانیم کرونا نداریم ماسک خود را در کنار سالمندان و سایر اعضای خانواده  برندارید. 

آنچه در خانه به ویژه دورهمی های فامیلی و دوستانه در آپارتمان های مان باید به آن توجه داشته باشیم این است که هر نفر برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی دست کم به 16 متر مربع نیاز دارد. یعنی مربعی را درنظر بگیریم که فرد بتواند در آن 2 متر از فرد مقابل، 2 متر از فرد پشت سر و همین طور از افراد کنار خود فاصله بگیرد. 

 

آنچه در پاییز و زمستان مشکل شیوع کرونا را مضاعف کرده بسته شدن پنجره ها و کیپ شدن آنها برای گرم نگه داشتن خانه هاست. امسال گویا هم پاییز سردتر است و هم زمستان. براساس آنچه کارشناسان سلامت تاکید دارند در طول روز، هوای فضاهای بسته باید 7 بار تهویه شود. به گونه ای که هوای تازه آن فضا را پر کند. اگر تعداد افرادی که در یک فضای بسته بیشتر شود که این موضوع باید جدی تر گرفته شود. شاید سردتان شود ولی بهتر است هوا را تازه کنید. دست کم دو پنجره را باز بگذارید تا هوا بچرخد.

 

اگر هوای خانه تهویه نشود امکان سرایت و یروس هم بیشتر می شود