آرشیو سه‌شنبه ۹ خرداد ۱۴۰۲، شماره ۲۳۳۱۳
دانش و پژوهش
۶
سلامت

مصرف سیگار باروری بانوان را کاهش می دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته مصرف سیگار در بانوان قدرت باروری آنان را کاهش می دهد.

مریم هاشم نژاد به مناسبت هفته ملی بدون دخانیات به خبرنگاران گفت: بانوانی که قصد بارداری دارند، باید در مشاوره های قبل از بارداری و اولین ویزیت درخصوص اثرات استفاده از محصولات دخانیات آگاه شوند.

وی بیان داشت: مصرف سیگار به واسطه اثری که روی کاهش اکسیژن رسانی روی جنین دارد، بیش از 2500 ماده سمی تولید می کند که اثرات سوء بسیاری برای سلامت مادر، جنین و حتی نوزاد در پی خواهد داشت.

این مسئول ادامه داد: تحقیقات نشان داده بانوانی که سیگار مصرف می کنند قدرت باروری در آنها کاهش می یابد و احتمال افزایش فشار خون بالا، سرطان ریه و سایر اندام ها در آنان وجود دارد.

هاشم نژاد خاطرنشان کرد: از اثرات مصرف سیگار در دوران بارداری می توان به افزایش میزان سقط و حاملگی خارج رحمی اشاره کرد و 50 درصد خطر مرگ در بانوان بیشتر می شود.

وی افزود: با مصرف سیگار 2 تا پنج برابر افزایش خطر پارگی کیسه آب و 1.5 تا 3.5 برابر خطر وزن کم (کمتر از 2500 گرم که وزن استاندارد هنگام تولد نوزاد است) وجود دارد.

همچنین احتمال زایمان زودتر از 32 هفته و حتی احتمال ایجاد جفت سر راهی در اثر مصرف سیگار وجود دارد.

هاشم نژاد تاکید کرد: مصرف سیگار به واسطه افزایش فعالیت سمپاتیکی که در بدن مادر و جنین ایجاد می کند می تواند عوارضی مثل افزایش تعداد ضربان قلب و کاهش حرکات تنفسی جنین را ایجاد کند و این دو علامت می تواند روی سونوگرافی و تست های ارزیابی سلامت جنین تاثیر بگذارد و باعث نگرانی مادر و پزشک شود و گاهی موجب زایمان های زودتر از موعد می شود.

وی تصریح کرد: بررسی ها نشان داده که حتی اگر مادر سیگار مصرف نکند و نزدیکان او سیگاری باشند، این مواجهه هم می تواند عوارضی مانند مرگ داخل رحمی و وزن کم موقع تولد را برای جنین ایجاد کند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: از دیگر اثرات سیگار می توان به افزایش میزان ناهنجاری های مادرزادی مثل شکاف کام، لب ، گاستروشزی، آترزی مقعد، نقایص اندام ها مثل پلی داکتیلی، افزایش تعداد انگشتان، به هم چسبیدن انگشتان، فقدان انگشتان، آسیب های قلبی و کلیوی اشاره کرد.

وی افزود: دیده شده نوزادانی که از مادران سیگاری متولد می شوند عوارضی مثل بی قراری، افزایش فعالیت های بدن و حتی مرگ ناگهانی نوزاد را طی سال اول تولد تجربه می کنند.

وی تاکید کرد: در دوران شیردهی هم نوزاد از عوارض مصرف سیگار مادر خلاصی ندارد و سیگار موجب کاهش حجم و غلظت شیر می شود و به واسطه آن نوزاد وزن گیری مناسبی نخواهد داشت.