آرشیو یکشنبه ۲۹ امرداد ۱۴۰۲، شماره ۵۸۰۵
بازار نفت
۱۴

خبر

جهش صادرات نفت ایران به چین با امضای سند همکاری 25 ساله

طبق آمار موسسه کپلر، پیش بینی می شود ایران ماه جاری بابت فروش نفت به چین حدود 5/ 3 میلیارد دلار درآمد داشته باشد که 11 برابر درآمد ماهانه فروش نفت به چین در سال 2020 است. به گزارش خبر گزاری فارس، هفته گذشته موسسه تانکر ترکرز در توییتی عنوان کرد؛ صادرات نفت ایران به چین در ماه جاری میلادی از عربستان پیشی گرفته است.تا قبل از جنگ اوکراین، عربستان بزرگ ترین صادرکننده نفت به چین بود ولی حال روسیه جای این کشور را گرفته و صادرات نفت ایران نیز از این کشور بیشتر شده است.پیش تر نیز موسسه ردیابی نفتکش های کپلر، از جهش صادرات نفت ایران به چین خبر داده بود.

طبق آمار کپلر، صادرات نفت ایران به چین بعد از دو سال روند نزولی در سال های 2019 و 2021 تحت تاثیر تحریم آمریکا و رویکرد شرق ستیزی دولت روحانی، از سال 2021 و با امضای سند همکاری 25 ساله در ماه مارس این سال صعودی شد. طبق آمار سالانه موسسه کپلر صادرات نفت به چین در ماه جاری به 5/ 1 میلیون بشکه در روز افزایش یافت و میانگین امسال را به مرز یک میلیون بشکه (991 هزار بشکه در روز) رساند که بیش از 3 برابر فروش نفت در سال 2020 و پیش از امضا شدن سند همکاری 25 ساله بین ایران و چین است.

افزایش رقم صادرات به همراه افزایش قیمت نفت باعث شده که ایران در سال 2022 معادل 4/ 25 میلیارد دلار ارزآوری نفتی از فروش نفت به چین داشته باشد که نسبت به قبل از امضای سند همکاری 25 ساله در سال 2020 که درآمد ایران معادل 7/ 3 میلیارد دلار بود، جهش چشمگیری یافته است. با فرض تخفیف 10 دلاری هر بشکه نفت ایران در بازار چین، پیش بینی می شود ایران در ماه جاری بابت فروش نفت به این کشور حدود 5/ 3 میلیارد دلار درآمد داشته باشد که 11 برابر درآمد ماهانه فروش نفت به چین در سال 2020 است. همچنین حدود 450 میلیون دلار نیز هزینه دورزدن تحریم ها در قالب تخفیف ارائه شده که معادل 11 درصد بهای نفت ایران است.

به اعتقاد کارشناسان، افزایش بیش از 10برابری درآمد نفتی ماهانه فروش نفت ایران به چین این فرصت را فراهم کرده که ایران از فشار تحریمی آمریکا خارج شود و قدرت خود را افزایش دهد. بلومبرگ نوشت؛ ایران امسال صادرات نفت خود را افزایش داده زیرا از نظر ژئوپلیتیکی قوی تر شده است و بیشتر محموله ها به چین می روند.

ایران قیمت نفت برای کشورهای آسیایی را افزایش داد

ایران قیمت نفت برای کشورهای آسیایی را افزایش داده و بیشتر از شاخص نفت عمان قیمت گذاری کرده است. به گزارش خبر گزاری فارس به نقل از رویترز، ایران قیمت نفت خود را برای فروش در کشورهای آسیایی در ماه سپتامبر افزایش داد. بر اساس این گزارش، ایران قیمت نفت خام سبک خود را برای فروش به کشورهای آسیایی نسبت به نفت عمان 45/ 3دلار بیشتر قیمت گذاری کرده است. یک شرکت صنعتی آگاه به این موضوع اعلام کردکه قیمتی که ایران برای نفت خام سبک خود درنظر گرفته است، 30 سنت نسبت به ماه قبل بیشتر است. بر اساس این گزارش، ایران قیمت نفت سنگین خود را هم 80/ 1دلار بیشتر نسبت به نفت عمان قیمت گذاری کرده است که این نوع نفت نیز نسبت به ماه قبل 70 سنت افزایش قیمت دارد.