آرشیو یکشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۲، شماره ۵۶۵۰
اقتصاد
۸
نگاه

چرا به خودروهای برقی نیاز داریم؟

بهروز دینی (پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی)

امروزه توجه و پیشرفت چشمگیر خودروسازان مطرح جهان در زمینه توسعه محصولات الکتریکی کاملا مشهود است، به طوری که توسعه پایدار و جهت گیری های مهندسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی صنعت خودروهای برقی با شتابی فزاینده در کانون توجه دولت های توسعه یافته قرار گرفته است.با توجه به روند توسعه خودروهای برقی در جهان و همه گیر شدن فناوری این خودروها، حرکت در مسیر تولید و بهره گیری از خودروهای برقی با هدف کاهش فاصله فناوری این محصول در کشور با سطح فناوری جهانی ضرورتی پراهمیت است. در حال حاضر تعداد زیادی از کشورها و دولت های به منظور ترویج و گسترش بازار خودروهای برقی از مشوق های دولتی استفاده می کنند. نتایج تحقیقی که توسط رویترز در ژانویه سال 2019 روی 29 خودروسازی بزرگ جهان انجام شده، نشان می دهد که خودروسازان جهانی قصد دارند در 5 تا 10 سال آینده میزان چند صد میلیارد دلار در صنعت خودروهای برقی سرمایه گذاری کنند که 45 درصد از این مبلغ فقط متعلق به کشور چین است. باید اذعان کرد، مجموعه مزایای خودروهای برقی، امروزه سلیقه بسیاری از مردم در کشورهای صنعتی را از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی و الکتریکی تغییر داده است. معرفی و بررسی فناوری های روز در زمینه تولید خودروهای برقی، باتری و ایستگاه های شارژ این مدل از خودروها، در جهان و الگوبرداری و مطالعه ایران و بیان چالش ها و ارایه راهبردهای علمی و عملی برای ورود به تولید این گونه خودروها نیازمند همکاری بخش های مختلف سیاست گذاری را به خود می طلبد. از این رو ضرورت های ذیل ارایه می شود:

1- ضروری است در ایران نیز دولت در قالب حمایت های ویژه تحت یک برنامه مشخص و زمانبندی شده زمینه رقابت و حضور شرکت های خصوصی و به طور ویژه دانش بنیان را فراهم سازد.

2- کاهش سرمایه گذاری در حوزه سوخت های فسیلی از یک سو و مهیا نبودن زمینه های حرکت کامل به سمت انرژی های تجدیدپذیر موجب شده تا جهان با خطر بحران کمبود سوخت و انرژی روبه رو شود. بنابراین بهره گیری از منابع جایگزین سوخت های فسیلی در تامین انرژی خودروها ضروری است. این روند در ایران نیز سیر نگران کننده ای دارد، به طوری که متوسط مصرف بنزین در دو سال گذشته از 88 میلیون لیتر به بیش از 122 میلیون لیتر افزایش یافته است.

3- شوک ناشی از افزایش بهای انرژی طی دوران مختلف یادآور ادامه وابستگی غیرقابل انکار جهان به سوخت های فسیلی است که با وجود تلاش ها برای حرکت جهانی به سمت انرژی های پاک و تجدیدپذیر موضوعی انکارناپذیر است.

4- آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرده که انتشار دی اکسیدکربن مربوط به مصرف سوخت های فسیلی بین سال های 2018 تا 2050 میلادی حدود 6درصد در سال افزایش خواهد یافت. همچنین انتشار گاز از سوخت های فسیلی و فعالیت های صنعتی علت اصلی گرمایش جهانی است و این بخش 89درصد از انتشار جهانی دی اکسیدکربن در سال های اخیر را به خود اختصاص داده است.

5- یکی از آلودگی های صوتی شهرها، صدای موتورهای بنزینی و دیزلی خودروهاست. این درحالی است که خودروهای الکتریکی عموما صدایی به واسط قوای محرکه خود ایجاد نمی کنند و این امر می تواند در کاهش آلودگی صوتی که یکی از عوامل مهم آسایش زندگی در کلانشهرهاست، سهم بسزایی داشته باشد.

6- در مقایسه با ساخت موتورهای دیزلی و بنزینی، ساخت خودروهای برقی از پیچیدگی های کمتر و از فناوری های ساده تری برای تولید برخوردار است که این مهم می تواند در کاهش هزینه های نهایی تولید این خودروها در آینده تاثیرگذار باشد.

7- در خودروهای برقی دیگر نیاز به تنظیمات و تعویض آب، روغن و انواع فیلترها نخواهد بود،

از این رو در صورت مدیریت هزینه های باتری، هزینه های نگهداری و تعمیرات این خودروها در مقایسه با رقبای بنزینی آنها به مراتب کمتر است.

8- خودروهای برقی را می توان در ایستگاه های شارژ متنوعی در مناطق عمومی و منازل مسکونی شارژ کرد. با توجه به هزینه های پایین تعمیر و نگهداری و همچنین سهولت بهره گیری و شارژ این خودروها، توسعه این خودروها سطح رفاه بیشتری برای جامعه به همراه خواهد داشت.

9- نیاز ورود هر فناوری در بازار جدید، ایجاد بستری مناسب برای آن است و بدون ایجاد زیرساخت های مناسب، پیشرفته ترین فناوری ها نیز با شکست رو به رو می شوند.

10- باید در کنار تلاش برای تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور با قیمت های مناسب و قابل رقابت با خودروهای بنزینی و همچنین آماده سازی زیرساخت های لازم برای استفاده از این نوع خودروها، برنامه هایی نیز برای ترویج فرهنگ استفاده از این خودروها توسط مردم اجرایی شود.

11- درخصوص کشور ایران آنچه واضح است، این است که به منظور گسترش استفاده از خودروهای برقی باید علاوه بر ایجاد بازار رقابت پذیر، مشخصات فنی خودرو، با در نظر گرفتن یارانه دولتی، قیمت این خودروها (چه تولید داخل کشور و چه وارداتی) در حدی باشد که بتوان مصرف کنندگان را تشویق به خرید این نوع خودرو کرد.

12- باید در کنار تلاش برای تولید و عرضه خودروهای برقی در کشور با قیمت های مناسب و قابل رقابت با خودروهای بنزینی و همچنین آماده سازی زیرساخت های لازم برای استفاده از این نوع خودروها، برنامه هایی نیز برای ترویج فرهنگ استفاده از این خودروها توسط مردم اجرایی شود.

13- ایجاد شغل های جدید در سطوح کارخانه ای و محیط آکادمیک برای رشد و گسترش این بخش مزیت دیگر این صنعت خواهد بود.