آرشیو دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۵۹۹۷
شهری
۲۷

تردد در کلان شهر تبریز تسهیل می شود: معبرگشایی در تبریز

مسیرگشایی معابر از راهکارهای مهم توسعه کلان شهرهایی مانند تبریز است که علاوه بر ساماندهی حاشیه نشینی و بسترسازی برای محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار، نقش بسزایی در گره گشایی از ترافیک شهری ایفا می کند.

شهردار تبریز با اشاره به طراحی و اجرای 31 رشته مسیرگشایی جدید به طول بیش از 20 کیلومتر در این شهر گفت: این طرح ها در دو سال گذشته در نقاط مختلف شهر به ویژه مناطق کم برخوردار طراحی و برخی از آنها اجرا شده است و بقیه نیز طبق زمان بندی اجرا می شود.

یعقوب هوشیار افزود: از این تعداد طرح مسیرگشایی، 13 طرح در نقاط مختلف شهر تکمیل و به بهره برداری رسیده و 18 طرح مسیرگشایی نیز در حال اجراست.

وی با اشاره به اجرای فاز اول بزرگ ترین مسیرگشایی شهر تحت عنوان «نجات تبریز» اظهار کرد: اولویت شهرداری تبریز اجرای طرح های مسیرگشایی در بافت های حاشیه نشین و فرسوده شهر است.

شهردار تبریز تسهیل تردد شهروندان و ایجاد مسیر دسترسی برای نیروهای امدادی مانند اورژانس و آتش نشانی در بافت فرسوده را از اهداف اجرای پروژه های مسیرگشایی اعلام کرد و گفت: اجرای پروژه های مسیرگشایی ارزش افزوده مناطق کم برخوردار شهر را افزایش می دهد.

هوشیار ادامه داد: فرآیند تملک املاک واقع در مسیر، روند اجرای پروژه های مسیرگشایی را طولانی کرده است و همکاری شهروندان می تواند به تسریع در اجرای این پروژه ها منجر شود.

اختصاص اعتبار برای طرح های مسیرگشایی

شهردار تبریز، توسعه متوازن شهری، سامان دهی حاشیه نشینی، تسهیل تردد در معابر و خیابان ها و خدمت رسانی به موقع در مواقع بحرانی به شهروندان را از اهداف اجرای طرح های مسیرگشایی در این کلان شهر اعلام کرد و گفت: بر همین اساس شورای اسلامی این شهر و تمامی مناطق ده گانه، سازمان ها و شرکت های تابعه شهرداری با اقدامی جهادی در طرح های مسیرگشایی مشارکت دارند.

هوشیار افزود: با توجه به وجود معابر تنگ و باریک در مناطق ده گانه این کلان شهر، اجرای طرح های مسیرگشایی در اولویت شهرداری های مناطق قرار گرفته است و بر همین اساس مناطق ده گانه شهرداری مکلف به اجرا و اتمام حداقل یک پروژه مسیرگشایی در سال هستند.

وی با بیان اینکه کاهش بار ترافیکی و بهبود شاخص های کیفی در زیرساخت های ترافیکی از مطالبات مهم شهروندان تبریز است، اظهار کرد: در این راستا در سال جدید بیش از 88 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های مسیرگشایی و توسعه حمل ونقل ریلی پیش بینی شده است.

شهردار تبریز گفت: از این میزان اعتبار 32 هزار میلیارد ریال برای اجرای طرح های مسیرگشایی و 56 هزار میلیارد ریال برای توسعه حمل ونقل ریلی این شهر اختصاص یافته است.

هوشیار با تاکید بر اینکه اجرای طرح های مسیرگشایی چهره شهر را متحول و بسترهای سرمایه گذاری را فراهم می کند، ادامه داد: اکنون دو طرح مسیرگشایی در این کلان شهر در حال طراحی است.

وی یادآور شد: پنج طرح نیز در دست تملک اراضی برای آغاز عملیات مسیرگشایی است و اجرای این طرح ها نقش بسزایی در توسعه متوازن این شهر و محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار ایفا خواهد کرد.

بهره برداری از 13 طرح مسیرگشایی

شهردار تبریز گفت: تاکنون 13 طرح مسیرگشایی از جمله شهید مناف زاده به عنوان یکی از راه های شریانی اتصال چایکنار به خیابان عباسی و صدرالشعرا، مسیر ضلع شمالی خیابان عرفان در شهرک تجلایی به طول 2 هزار و 500 متر با اعتبار 35 میلیارد ریال و احداث خیابان دسترسی ترمینال تبریز به طول 500 متر با اعتبار 50 میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.

هوشیار افزود: طرح های مسیرگشایی و احداث خیابان 18 متری شهید والایی فر، مسیرگشایی خیابان 24 متری فلسطین جنوبی به منظور اتصال والمان به اهراب، اتصال ولیعصر به پل ولایت و 18 متری حمید مرزداران نیز بهره برداری شده است.

وی اظهار کرد: خیابان شهید علیپور با اعتبار بیش از 780 میلیارد ریال هزینه احداث شده است و خیابان امام خمینی را به خیابان های شهید رضانژاد و قره باغی ها متصل می کند.

شهردار تبریز با بیان اینکه مسیر پیاده راه آرامیان (آبیاری) از مهم ترین طرح های اجرا شده در این شهر است، گفت: این مسیر بعد از تملک و مسیرگشایی به صورت سنگفرش و کف سازی اجرا شده و در دو قسمت سواره رو و پیاده راهی در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

هوشیار ادامه داد: مسیرگشایی علی بقال اجرا شده و امتداد خیابان عارف و مسیرگشایی 24 متری بعثت فرهنگیان به بلوار دوکمال در حال طراحی است.