آرشیو سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۸۴۵۱
صفحه آخر
۲۰
کارآفرینی

سخت تر از سنگ

علیرضا دلیری (کارآفرین)

چهارده سالم بود که پدرم شهید شد. درعملیات والفجر 8. آن موقع سوم راهنمایی بودم. خودم هم قبل از آن یک بار به جبهه رفته بودم، اما چون عملیات والفجر 8، عملیات سختی بود، اجازه ندادند که من به آن عملیات بروم. خدا رحمت کند شهید حاج قاسم سلیمانی را که مقاومت ایشان در آن موقع، باعث شد که نتوانم به آن عملیات بروم. بعد از شهادت بابا، مسئولیت خانواده بر دوش من که پسر بزرگ خانواده بودم، افتاد. من 9 خواهر و برادر داشتم. شرایط بسیار سختی بود. البته من تا هفده سالگی باز هم به جبهه می رفتم و یک سال و نیم بعد از شهادت بابا، جانباز شدم. اگر من آن پیشینه سخت کوشی را نداشتم، نمی توانستم از پس این مسئولیت دشوار بربیایم و خانواده را سروسامان بدهم.

به واسطه تربیت پدر، من از کودکی با طبیعت بسیار عجین بودم و درس های بزرگی از آن تا به امروز گرفته ام که شاید هیچ استادی، اینقدر نافذ و تاثیرگذار نتواند آموزش دهد.

یادم هست به چشمه هایی که از دل سنگ های سخت و سرد و سیاه، بیرون می آمد مدت ها خیره می شدم.

از خودم می پرسیدم، چطور می شود که این آب نرم و ضعیف، توانسته است از دل کوهی بزرگ و سنگ های ظاهرا نفوذناپذیرش، خود را به بیرون برساند و سبب این همه سرسبزی و شادابی شود. اتفاقا شعری از ملک الشعرای بهار را بعدها خواندم که درباره مواجهه یک چشمه با سنگ خارا بود.

سنگ بی رحم، به چشمه اجازه عبور نمی داد چرا که طبیعت اش چنین حکم می کرد. اما چشمه ناامید نشد و آن قدر زمین را کاوید و کاوید تا راهی به بیرون یافت. این درس بزرگ، همیشه و همه جا به کار همه آدم ها می آید. مشکلات و دشواری های روزگار، نه از ره کین، بلکه از غریزه، طبیعت و کارکرد ذاتی آن نشات می گیرد. در واقع فلسفه وجودی مشکلات، در این است که بتواند چشمه روان و مرداب را از هم تفکیک کند؛ به یکی ارج سرسبزی و طراوت دهد و به دیگری حضیض گوشه نشینی و عزلت. سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد که به یونسکو مشهور است، به تازگی، تعریفی از فرد باسواد ارائه کرده است که در نوع خود، جالب توجه است. می گوید کسی که بتواند در جامعه خودش تغییر ایجاد کند، فردی باسواد است. اکنون شرایط بروز سواد داشتن و بی سوادی آدم ها کاملا آماده است. با وجود فناوری های نوین همچون هوش مصنوعی و فناوری ارتباطات و اطلاعات، انجام تغییر در پیرامون مان قابل انجام است. بویژه نسل جوان که سرشار از انرژی و انگیزه است، می تواند از این امکانات بهترین استفاده ها را ببرد. بنابراین نسل جدید ما اگر می خواهد در جامعه حرفی برای گفتن داشته باشد باید ایده های فکری اش را براساس فناوری های نوین شکل دهد، داده های فکری اش را ارتقا بخشد و پا به میدان بگذارد. باید به این نکته توجه داشته باشیم که دارایی های فکری، ارزش شان بیشتر از یک ساختمان یا سرمایه های مادی دیگر است. من در زندگی ام، تلاش کرده ام از آموزه های دوران دفاع مقدس، بهره ببرم. دفاع مقدس باعث شد من خیلی زودتر بزرگ شوم، مقاوم شوم، خستگی ناپذیر شوم.

پس فکر می کنم برای اینکه فرد باسواد و موفق در جامعه و حتی ورای مرزها باشیم، راهش این است که مقاوم باشیم و دائما در فکر ایجاد یک تغییر باشیم؛ در این صورت پیروز خواهیم شد.