آرشیو چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۷۵۵
اقتصاد
۳

نبض اقتصاد

تاکید ایران و قطر بر توسعه روابط تجاری و سرمایه گذاری

عباس علی آبادی، وزیر صمت با حضور در نمایشگاه ایران اکسپو 2024 و دیدار با صالح الخلیفی، معاون وزیر تجارت و صنایع قطر اظهار کرد: دولت سیزدهم به ایجاد رابطه عمیق تجاری و اقتصادی با قطر اهتمام ویژه ای دارد. امیدواریم که بتوان با همکاری های مشترک زندگی صلح آمیزی در کنار یکدیگر رقم بزنیم.

وزیر صمت افزود: انتظار داریم این دیدارها در نهایت گامی به جلو باشد و عدد تجارت در سال جاری دو برابر افزایش پیدا کند؛ زیرا ایران و قطر هیچ محدودیتی برای تجارت ندارند. همچنین به نظر می رسد ایران و قطر بتوانند در کشورهای آفریقایی، عراق و افغانستان سرمایه گذاری های مشترکی انجام بدهند.وی حضور قطری ها در ایران اکسپو 2024 را فرصتی برای آشنایی بیشتر از توانمندی های صادراتی ایران دانست و گفت: خدمات فنی و مهندسی در ایران، پیشرفت های چشمگیری کرده و می توانیم در زمینه تعمیر توربین ها و انواع ماشین آلات پیچیده (تولید هر کشور) به قطر کمک و پشتیبانی ارائه دهیم.در ادامه این دیدار صالح الخلیفی، معاون وزیر تجارت و صنایع قطر گفت: ما در این سفر قصد داریم که از فناوری ایران در زمینه خودروسازی و صنایع غذایی دیدن کنیم. تاجران همراه ما به اصفهان خواهند رفت و با همتایان خود در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت وگو و تبادل نظر خواهند کرد. وی با اشاره به نمایشگاه مشترک قطر و ایران، گفت: بندهای ذکرشده در کمیته ایران و قطر بررسی خواهد شد. ما درنهایت چشم انداز تجارت با ایران را از طریق سفیر خود در ایران اعلام خواهیم کرد.

سودجویی برخی اصناف به بهانه مالیات بر ارزش افزوده

رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره وضعیت بازار مواد غذایی گفت: درپی تغییر نرخ مالیات ارزش افزوده، کالاهایی همچون چای، حبوبات و ماکارونی برخی واردکنندگان، تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و کسبه دست به تخلفاتی می زنند که باعث به هم ریختگی بازار می شود.رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی گفت: پیش از این مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی یک درصد و سایر کالاهای مواد غذایی 9 درصد بوده است که اکنون برخی کالاها از 9 درصد به 10 درصد و برخی از یک درصد به 10 درصد تغییر کرده است.رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی افزود: در بازار شکر نیز برخی تولیدکنندگان و تجار به بهانه مالیات ارزش افزوده، قیمت را افزایش داده اند، به طوری که تولیدکنندگان به دلیل شفاف نبودن موضوع ارزش افزوده برای کالاهای اساسی، چک 10 درصدی دو ماهه از خریداران دریافت می کنند تا جایی که قیمت شکر در بازار به 40 هزارتومان نیز رسید.وی اعلام کرد که حبوبات با ارز دولتی تامین و وارد می شود؛ اما در نهایت با سندسازی و نرخ های بالا در بازار به فروش می رسد که تخلف است.