آرشیو پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳، شماره ۶۰۱۱
بازار پول و ارز
۱۲

خبر

معافیت 6 ماهه طلافروشان از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت

تسنیم : سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: بر اساس توافق صورت گرفته با صنف طلافروشان، فروشندگان طلا تا 6ماه از ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت معاف شدند و این مهلت قابل تمدید است. حمیدرضا دهقانی نیا گفت: طی جلسه کارشناسی که در ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و با حضور مسوولان این ستاد و وزارت صمت و همچنین فعالان صنف طلا و سایر مسوولان ذی ربط برگزار شد، در خصوص چگونگی اجرای ضوابط اختصاصی گروه کالایی فلزات گران بها و گوهرسنگ ها موضوع تبصره 4 ماده 18 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توافقات جدیدی حاصل شدکه مراحل قانونی ابلاغ آن به زودی طی می شود:

1-در خصوص ثبت موجودی مقررشد صرفا سه گروه به این شرح اقدام کنند: تولیدکننده طلا از معدن و تولیدکننده شمش طلا نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام و واردکننده و صادرکننده کالا های مشمول نسبت به ثبت موجودی در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

2-مقررشد در خصوص خرید، فروش و حمل کالا های مشمول، همه فعالان اقتصادی این حوزه فعالیت به صورت تجاری در این حوزه نسبت به ثبت اطلاعات خرید، فروش و حمل در سامانه جامع تجارت اقدام کنند.

3-بند 1 فوق تا 6ماه به صورت موقت اجرا می شود، پس از 6ماه چنانچه حداقل 51درصد اشخاص مشمول بند 2 فوق براساس اطلاعات سامانه جامع تجارت و اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت تکلیف ثبت خرید و فروش و حمل در سامانه جامع تجارت را انجام دهند، قطعی می شود. در غیر این صورت همه فعالان اقتصادی این حوزه فعالیت به صورت تجاری، ملزم به ثبت اطلاعات موجودی در سامانه جامع تجارت خواهند بود و محدود به سه گروه مذکور نخواهد شد.

4-در صورت ثبت اطلاعات مورد نظر در سامانه جامع تجارت، نیازی به ثبت اطلاعات مجدد در سامانه مودیان نیست. این روند به صورت بالعکس جاری نیست.

رئیس سازمان امور مالیاتی خبر داد: فراهم شدن امکان پرداخت مالیات در 15 قسط

سازمان امور مالیاتی : سید محمدهادی سبحانیان، رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: به منظور تسهیل تکالیف مشاغل خرد و تکریم مودیان، جهش تولید با مشارکت مردم و برقراری بیش از پیش عدالت مالیاتی، تمام صاحبان مشاغلی که مجموع فروش خالص کالا و ارائه خدمات آنها در سال 1402 مبلغ 18میلیارد تومان بوده مشمول استفاده از تسهیلات تبصره ماده100 هستند.

سیدمحمدهادی سبحانیان گفت: صاحبان مشاغلی که از تبصره ماده 100 قانون مالیات های مستقیم استفاده می کنند، ضمن اینکه مالیاتشان به صورت مقطوع تعیین می شود، از مزایایی چون عدم نیاز به تسلیم اظهارنامه مالیاتی، تکمیل جداول درآمد و هزینه و نگهداری اسناد و مدارک و عدم امکان ورود به پرونده توسط ادارات و رسیدگی توسط ماموران مالیاتی برخوردار می شوند. رئیس کل سازمان امور مالیاتی امکان تقسیط بلندمدت مالیات نسبت به دوره های گذشته و افزایش سقف بخشودگی جرائم مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه را از دیگر مزایای تبصره ماده 100 دانست و افزود: چنانچه مودی بدهی نداشته باشد، می تواند مالیات مقطوع یا ابرازی خود را در 10 قسط به صورت مساوی پرداخت کند. همچنین هر مودی که از چک الکترونیک استفاده کند (فارغ از اینکه بدهی داشته باشد یا نداشته باشد) می تواند مالیات مقطوع خود را در 15 قسط پرداخت کند.